‘Motel Mozaïque laat de Rotterdamse podia shinen’

Motel Mozaïque is ook het festival waarin de gevestigde podia kunnen laten zien wat ze waard zijn voor de stad. Dat zegt Stephan Maaskant, een van de festivalprogrammeurs. Juist dit jaar vindt hij die functie erg belangrijk. Want niet alleen is er een generatie die nog moet gaan ontdekken wat het is om live muziek te ervaren, ook bij de meer ervaren liefhebbers lijkt de routine eruit om naar een concert te gaan.

De gevestigde podia zoals Worm, Rotown en V11 presenteren drie tot vier bands per avond, weliswaar onder de vlag van Motel Mozaïque, maar met een programma dat weerspiegelt waar die podia het hele jaar voor staan. MoMo geeft de podia de kans te ‘shinen‘, zegt Maaskant:

Bij het samenstellen van het programma van Motel Mozaïque 2022 waren er een paar drempels om te overwinnen, vertelt Stephan Maaskant, een van de festivalprogrammeurs. Dat in oktober – relatief laat – door het MoMo-team is gestart met het boeken terwijl er nog onzekerheid bestond onder welke corona-voorwaarden het festival zou kunnen worden georganiseerd, speelde in zijn ogen nog niet eens zo’n hele belangrijke rol. Want het hele circuit verkeerde toen nog in een soort winterslaap. „We hadden het vertrouwen dat zodra er perspectief komt, dan komt er ook aanbod. We waren daarom misschien zelfs wat vroeg, omdat we mensen nog moesten overtuigen dat wij erop vertrouwden dat een volwaardig festival mogelijk is”, vertelt Maaskant.

Het feit dat bands uit bijvoorbeeld Australië, de VS en Canada het nu nog vaak te risicovol vinden om te touren door Europa heeft wel impact op de programmering. Dat Nederland lang diep donkerrood kleurde in de corona-statistieken, hielp niet altijd mee. Bands uit die contreien die het nu wel aandurven doen dat met de nodige voorzorgsmaatregelen; ze gaan in een bubble en vermijden externe contacten om het risico dat leden van het gezelschap ziek worden zo klein mogelijk te maken. En Brexit drukt zijn stempel op de mogelijkheden, benadrukt de programmeur. De problemen die dat veroorzaakt komen nu pas, na jaren waarin minder is getourd door Britse bands, vol aan het licht. Veel ambtelijke regels, papierwerk en hoge kosten maken het voor beginnende artiesten uit het Verenigd Koninkrijk moeilijk om naar Europa te komen.

Maar is er dan toch een volwaardig programma voor MoMo 2022? Dit zegt Stephan Maaskant daarover:

Caroline

Over het muziekaanbod gesproken op Motel Mozaïque. De Engelse band Caroline speelt tijdens het festival meerdere keren op verschillende plaatsen in de stad. De band bracht onlangs hun debuut uit maar wordt in de pers vooral geprezen om de manier waarop zij de omgeving waarin zij muziek maken gebruiken bij het maken van hun sound. Muzikant Mink Steekelenburg, ook wel bekend als Winterdagen, schreef dit in zijn recensie voor MuziScene: „Twee jaar geleden debuteerde Caroline met een live sessie van albumopener Dark Blue die in een leegstaand zwembad werd opgenomen. In die sessie kon de oplettende luisteraar de typerende uitgesponnen sound van de band al meteen horen. Een ander belangrijk element van de sound van het album, was daar ook al te horen; de band maakt fantastisch gebruik van het geluid van de ruimte waar de muziek wordt opgenomen. Zo werden verschillende elementen van het album op verschillende locaties opgenomen en de samenwerking van de akoestiek van die locaties is een van de dingen die dit album z’n unieke sound geeft.” En Mink Steekelenburg sluit zijn bespreking af met een oproep aan bezoekers van MoMo 2022: „Tip: Caroline is dit jaar artist in residence op Motel Mozaique, wat betekent dat de band er zowel een gewone show speelt als werkt aan een special project. Gaat dat zien!

Programmeur Stephan Maaskant over caroline:

Tips?
Tot slot. Een programmeur geeft meestal niet graag tips over wat je zeker moet gaan zien op een festival. Die wil natuurlijk goede relaties houden met alle bands en dan is het uitspreken van voorkeuren niet zo handig. Toch geeft Stephan Maaskant ons een enkele tip – Katy J Pearson bijvoorbeeld waar MuziScene eerder al enthousiast over schreef – maar sluit af met dat er voor alle MuziScene-lezers op alle plekken op het festival weer veel te ontdekken valt.

Bekijk ook:
– Margriet Colenbrander, zakelijk directeur van Motel Mozaïque, vertelt over hoe het festival twee coronajaren heeft overleefd. Is het voortbestaan van het festival in gevaar geweest? Bekijk hier het vraaggesprek.
– Stephan Maaskant bezocht onlangs met een team van Left of the Dial het showcase festival SXSW in Austin Texas. Een serie filmpjes geeft een aardige indruk hoe zij daar te werk gaan, bijvoorbeeld als Stephan op zoek moet naar een ontbijtje. Bekijk hier de hele serie video’s.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s