Wat doe je dan de hele dag?

Lange tijd ging de vraag die mij het meest werd gesteld over mijn afkomst. Wie ik ook ontmoette, het was altijd een kwestie van tijd tot iemand me onderzoekend aankeek en iets zei als: „Jij bent zeker niet helemaal Nederlands hè?” Dat veranderde toen ik in 2014 bij Rotown ging werken. Vanaf dat moment werd een andere vraag nog vaker gesteld: „Directeur van Rotown… maar wat doe je dan heel de dag?” Toentertijd vroeg ik me af of de directeur van Shell op verjaardagen ook altijd moest uitleggen wat zij de hele dag doet. Ik gok van niet, terwijl het me toch net zo’n mysterieuze baan lijkt als podiumdirecteur.

Het afgelopen jaar sprak ik zo weinig nieuwe mensen dat ik beide vragen niet meer heb gehoord, maar inmiddels is het natuurlijk helemaal niet meer zo raar om te informeren naar de daginvulling van medewerkers van een poppodium. Wat moet je in godsnaam de hele dag doen als het normale werk bijna helemaal stil komt te liggen?

Vorig jaar hadden we onze handen nog vol aan verplaatsingen, anderhalve-metershows en een festival dat wel en toen niet en toen weer wel en toen op het laatste moment toch echt niet door kon gaan. In december namen we sessies met bands op en knutselden zelf een uur durende YouTube-uitzending in elkaar waarin we aan de hand van licht absurdistische tussenstukjes ons jaar doornamen. Dat was zo’n klus dat we vonden dat we de eerste week van januari wel een paar dagen vrij hadden verdiend.

Na die week keken we elkaar aan en wisten eigenlijk niet zo goed meer wat we moesten doen. Er mocht niks en er was geen zicht op wanneer er wel weer wat zou mogen. Om ons heen hoorden we schrijnende verhalen van andere podia waar de medewerkers de radeloosheid nabij waren. Even niks doen, is heel fijn, voor onbepaalde periode niks mogen, is ronduit ellendig. We moesten iets bedenken om de wanhoop voor te blijven.

Op ons kantoor is er aan ideeën nooit een gebrek, maar het was even zoeken naar iets dat binnen alle maatregelen past en toch ook enigszins nuttig voelt. Er bleek een simpele oplossing. Tot 2017 heb ik het Sex, Drugs & Rock ‘n’ Roll Highschool Magazine uitgebracht. Vuistdikke, onregelmatig verschijnende publicaties over de muziekindustrie. Niet over bands, maar juist over alles wat er áchter de schermen gebeurt. Nu wij de eerste stappen op filmgebied hebben gezet, leek het niet meer dan logisch om een nieuwe editie van het magazine te maken, maar dan in beeld en geluid.

We zijn nu dus druk met het bedenken van onderwerpen, interviews doen, filmpjes monteren, achtergrondmuziek uitzoeken en meer dingen waar wij eigenlijk totaal geen verstand van hebben. De gesprekken gaan ineens niet meer over tourschema’s en kleedkamervoorraden, maar over dasspeldmicrofoontjes en camerastandpunten.

Hoe het er uiteindelijk allemaal gaat uitzien, weten we eerlijk gezegd ook nog niet precies. Het doel is om op 2 april een stuk of 20 videodocumenten te hebben gemaakt die op de een of andere manier over ons werk gaan. Soms om beginnende bands wat te leren (hoe vul je een gageverklaring in bijvoorbeeld), soms omdat wij zelf meer van een onderwerp willen weten (hoe werkt Ticketswap eigenlijk?). Misschien is verder niemand in dit soort dingen geïnteresseerd en misschien zijn we te onervaren om toonbare filmpjes te maken, maar wat maakt het uit? Het is niet alsof we wat beters te doen hebben.

Nu is het nog lang geen 2 april, dus ik zal de komende weken alvast wat vertellen over de onderwerpen die we hebben uitgekozen. Daarmee is in elk geval de wat-doe-je-dan-de-hele-dag-vraag beantwoord. En wat betreft die andere vraag: Ja, ik ben helemaal Nederlands. Net als de directeur van Shell trouwens.

Minke Weeda

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s