Het klinkt allemaal of het kapot móet. Luister maar naar openingsnummer Asking For It. De gitaren moeten het ontgelden, en misschien vooral alles wat er in de geluidsketen na de gitaar komt. Het kraakt, het piept, het doet zeer aan je oren. En net zo rücksichtlos als het Ierse gezelschap M(h)aol (je spreekt het uit als ‘male’) met de instrumenten omgaat, mikken ze in de teksten op je brein. We schreven het al eerder: zie ze als een Ierse versie van ons eigen Vulva. De teksten zijn nietsontziend, zo schaamteloos open en direct dat je er misschien van gaat blozen, of ongemak bij voelt. ‘No one ever talks to us, Unless they want to fuck‘. Omver met die heilige huisjes. En je kunt je voorstellen dat het in nog altijd deels behoudend katholiek Ierland nog extra heftig aankomt, als Vulva bij de SGP.
‘I’ve heard what they say about Girls like me
I’m just the dumb bitch that Left the party with you
I was asking for it Was I asking for it?‘
Bij het verschijnen van hun eerste vastgelegde materiaal, de Gender Studies ep uit 2021, stelden we vast dat we hier met een bijzondere band te maken hebben. De vonken sloegen van het schijfje af. Door de compromisloosheid waarmee Róisín Nic Ghearailt, Constance Keane, Jamie Hyland, Zoe Greenway en Sean Nolan hun muziek maken. Ze werken relatief langzaam. Ze deden aanvankelijk vijf jaar om twee liedjes te maken. Maar nu zijn ze los, met een eerste volwaardige plaat als resultaat. Attachment Styles zet de lijn voort die we al op hun veel geprezen ep hoorden en dat maakt het een schokkend goede plaat. Met volkomen schijt aan conventies en alles en iedereen componeren ze muziek die door alle rudimentaire rauwheid toch snel beklijft. Ritmisch is het soms direct grijpend, op andere momenten zit er in alle eenvoud een rake melodie. Maar er is ook plaats voor een spoken word-track als Bisexual Anxiety.
Altijd vragen de teksten en de verhalen de aandacht. Want die zijn direct en hoogst persoonlijk. Ze doen bijvoorbeeld een boekje open over het effect van toxisch gedrag van mannen, over geaardheid en de reacties daarop uit de omgeving, het gevoel van eigenwaarde en de invloed daarop van het gedrag van partners. En natuurlijk komen taboes aan bod als in het nummer Period Sex:
‘Let’s have period sex
It’s time to make a mess
I know we’ve been tooooooold
it’s nasty and disgusting
But with my hormones this high
I’m feeling quite lusty‘