Big Red Machine is de naam waaronder Jason Vernon (Bon Iver) en Aaron Dessner (The National) samen muziek maken. De naam vindt zijn oorsprong op de verzamelaar Dark Was The Night uit 2009 die onderdeel was van de charitatieve Red Hot-reeks in de strijd tegen aids. Het is de naam van een van de liedjes van Dessner en Vernon op die compilatie. Inmiddels verschijnt het tweede album van het tweetal onder diezelfde naam.
Net als op het titelloze debuut uit 2018 bieden de twee multi-instrumentalisten een podium aan diverse artiesten. Geheel belangeloos is dat natuurlijk niet, want de twee zijn telkens op zoek naar de meest geschikte vertolker voor hun nummers. En zo kan het dus zijn dat ze deze keer worden bijgestaan door respectievelijk Anaïs Mitchel, Robin Pecknold (Fleet Foxes), Taylor Swift, Ilsey, Naeem, Sharon van Etten, Lisa Hannigan, Shara Nova (My Brightest Diamond), La Force, Ben Howard en This is The Kit. Uiteraard laten beide heren zichzelf ook niet onbetuigd en dat levert een interessante en diverse plaat op.
De eerste keer dat ik How Long Do You Think It’s Gonna Last? draaide, kreeg ik de indruk van een verzamelaar. Dat gevoel hield ik een aantal draaibeurten vast, maar op den duur slijt dat enigszins. Het is weliswaar divers, maar er zit toch voldoende rode draad in om van een geslaagd concept te spreken. Het wordt geopend met het kleine pop-liedje Latter Days met een hang naar melancholie, zoals we dat ook van The National kennen. Het wordt gezongen door de Amerikaanse singer-songwriter, die als hofleverancier van de hulptroepen mag worden beschouwd, want ze keert ook terug voor Phoenix, waar ze samen met Robin Pecknold van Fleet Foxes de show steelt en op slotnummer New Auburn.
Overigens veerde ik in eerste instantie bij Phoenix voor het eerst op. Aandachtig luisterde ik naar Pecknold die het nummer een draai weet te geven, zodat het pure indie is. Wat dat dan weer is, daar ben ik nog steeds niet helemaal over uit, maar kippenvelmomenten levert het wel op. Dat geldt ook voor het nummer dat volgt, Birch, waarop Vernon samen met Taylor Swift de zang voor zijn rekening neemt. Swift houdt zich overigens hier nog in, maar pakt op Renegade een grotere rol en drukt daarmee een overtuigend stempel op dit nummer, dat het meest pop is van het album.
Dat Vernon en Dessner eigenlijk geen hulp nodig hebben bewijzen ze met het folky The Ghost of Cincinnati, dat niet onverdienstelijk door Dessner (van wie we niet gewend zijn dat hij vocaal op de voorgrond treedt) wordt gezongen en het enigszins jazzy, enigszins Afrikaans aandoende Hoping Then. Het is daarmee een goede opmaat naar Mimi, een nummer dat begint als rustige, akoestische rock, maar dat door de stem van Ilsey Juber een Afrikaans connotatie krijgt, die ook op Easy to Sabotage lijkt te beklijven. Ik meen dat Naeem autotune gebruikt en normaal heb ik daar niet zoveel mee, maar op dit nummer stoort het me totaal niet. Voeg daarbij de rijke percussie en ik heb wederom een favoriet nummer gevonden op dit rijke album, dat zich dus niet in een enkele luisterbeurt laat vangen.
Met Hutch en 8:22 AM gaat het tempo weer omlaag. Het is blijkbaar tijd om even te relaxen. Maar goedbeschouwd is het hele album behoorlijk relaxed, want neem Magnolia, dat volgt en dat weliswaar iets meer uptempo is maar geen stamper, of June’s a River, dat Ben Howard naar de lippen lijkt geschreven en dus redelijk voortkabbelt. Nee, zelf Bryce, het voorlaatste nummer, wil niet op gang komen, hoewel er onderhuids wel iets lijkt te sluimeren. Dit is typisch zo’n nummer dat voor een verrassing kan zorgen op een festival, wanneer de band loskomt van het oorspronkelijke tempo en opeens losgaat.
New Auburn maakt dat de cirkel, die een album toch is, wordt gesloten. We horen wederom Anaïs Mitchel, die de plaat ook opende. Weer is het een klein nummer, een duet, met piano. Het maakt ook dat het album met gemak op repeat kan. En zo komen we tot de conclusie dat How Long Do You Think It’s Gonna Last? weliswaar niet is bedoeld als verzamelaar, maar zo wel kan overkomen. Daar is niets mis mee. Integendeel; eenmaal gewend aan de verschillende stemmen is het het een uiterst aangenaam album, dat de draaitafel de komende tijd slechts zelden zal verlaten.
How Long Do You Think It’s Gonna Last? komt uit op het sympathieke communitylabel van Vernon en Aaron en Bryce Dessner, 37d03d (PEOPLE) dat naast de albums van Big Red Machine, tal van andere interessante uitgaven bevat.