Lissie – Watch Over Me (Early Years 2002-2009)

Wie luistert naar Watch Over Me (Early Years 2002-2009) van Lissie  kan zich nauwelijks voorstellen dat het om materiaal gaat dat de singer-songwriter eerder niet goed genoeg vond. En toch komt het daar eigenlijk wel op neer, want deze verzameling liedjes stond op verschillende hard drives van de gelauwerde zangeres en gitarist uit Illinois en dateert uit de periode van vóór haar ontdekking door een groot label.  

Dat ze ging graven in haar archieven kwam doordat haar debuutalbum Catching A Tiger tien jaar bestaat en er een anniversary edition van is verschenen. En boy, wat stemt de bijvangst vrolijk. Van meet af aan grijpt Lissie ons bij onze lurven. Het openingsnummer Watch Over Me duurt nog geen twee minuten, maar zo lang heeft ze niet eens nodig om de aandacht op te eisen. Horen we hier een kruising tussen Janis Joplin en Miley Cyrus? Ook een vergelijking met Stevie Nicks in haar beste jaren dringt zich gemakkelijk op. Lissie pakt goed door met het meeslepende Hey Boy, dat vanaf het begin van het nummer een prettige onderstroom heeft, die het nummer ongekende vaart geeft, terwijl Lissie op gepassioneerde wijze haar verhaal doet.

En zo gaat dat eigenlijk ruim een half uur door. Soms doen de nummers aangenaam bekend aan. Neem No Sense At All dat in de manier van zingen en de intervallen tussen de zinnen een herinnering oproept aan On the Border van Al Stewart. Je zou daaruit kunnen concluderen dat Lissie destijds haar eigen stijl nog moest ontwikkelen, maar wellicht is dat spijkers op laag water zoeken. Dat ze die inmiddels heeft gevonden weten we dankzij haar de vijf studio-albums die sinds 2010 verschenen, waaronder het ijzersterke My Wild West uit 2016 

Wat heerlijk dat een artiest zich sterk genoeg voelt om ook haar vroege werk uit te brengen. In dit geval is dat overigens niet meer dan logisch, want wie luistert naar de ballads Call Out The Beast en It’s The Alcohol, hoort een jong mens met een oude ziel en Wishing On A Star is ongecompliceerde folkrock die van alle tijden kan zijn. Met het slotnummer, een live registratie van Lissie die zichzelf begeleid op akoestische gitaar bewijst ze dat zij allesbehalve een Simple Woman is, zoals de titel van het nummer luidt, maar een getalenteerde singer-songwriter en gitarist.  

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s