Jasper Erkens – Limbo Terminal

Reeds als zestienjarige speelde Jasper Erkens als jongste soloartiest ooit op Rock Werchter. Ook veroverde hij een plek als support van Adele. Op haar aanraden schreef hij zich in aan de BRIT School voor Uitvoerende Kunsten en Technologie. Hij werd als eerste niet-Brit toegelaten aan deze academie in Londen. Twee jaar later studeerde hij af. Inmiddels woont de in België geboren singer-songwriter alweer vijf jaar in Amsterdam, waar hij terecht kwam in een creatieve hub. Achter de schermen schreef hij mee aan nummers voor Nederlandse acts zoals Lucas Hamming en Indian Askin. 

Vorig jaar bracht hij z’n soloproject terug naar de voorgrond. Dit heeft geresulteerd in zijn derde album Limbo Terminal. Van een-man-met-gitaarmuziek dat zijn eerste album uit 2009, The Brighter Story, nog grotendeels typeerde is geen sprake meer. Ook ten opzichte van het in 2017 verschenen Drawing A Line is er duidelijk verschil te horen. Voegde hij op dat album vooral meer pop- en rnb-beats toe aan zijn nummers, op Limbo Terminal is de muziek complexer en de composities zijn gewaagder. Dan pakt een nummer je direct bij de kladden, dan heeft het nog een of meer rondjes op de draaitafel nodig, maar van afstand is duidelijk dat we te maken hebben met kwaliteit met een hoofdletter K, waardoor elk extra rondje een feest voor de oren is. 

Erkens opent zijn derde album met een jazzy intro genaamd (all of it) en dat naadloos overgaat in Weigh Me Down. Hier horen we nog het meest de jonge Erkens in terug, de singer-songwriter met akoestische gitaar, die overtuigend een popnummer neerzet. Op True Love klinkt een knappe crossover van diverse stijlen – het doet enigszins Latin/Zuid-Amerikaans aan, is ook redelijk stevige rock, maar wel overgoten met een popsausje. Met My Heart In Your Hands wordt gas teruggenomen. Het is tamelijk ambient en jazzy laid back pop, waarin de stem van Erkens wisselt van donkerbruin als espresso naar luchtig van een goede cappuccinoschuimkraag. Een ideaal nummer om een zonnige zondag mee te beginnen. Guilt Tripping, dat net als True Love is uitgebracht als single, pakt de stevige draad weer op. Wie twijfelt tussen pop en rock wordt door de gitaarsolo vlak voor het einde overgehaald naar het rock-kamp. En daar blijven we even, al voegt Erkens op Isolate Yourself een vleugje jazz toe. Dit nummer schreeuwt erom om live te worden vertolkt. Als dat niet freaken wordt, dan weet ik het niet meer. 

Het titelnummer vormt wat mij betreft de kentering van het album. Terwijl lieflijke bossanova klinkt, komen we in een futuristisch menu waarin een computerstem ons keuzes voorlegt voor meer geluk. Het is de perfecte intro voor het met een melancholie oproepende saxofoonsolo beginnende Not Today (optie 52 uit het menu van Limbo Terminal) dat mij doet denken aan de sfeer op het soloalbum van Richard Wright van Pink Floyd uit 1978, Wet Dream en dat ik geweldig vind. Wat volgt zijn steevast nummers die ik het etiket pop of poprock zou geven. Heerlijke nummers waaronder de singles We’re Alike en Your Words (not mine). Deze nummers zullen het zeker bij liefhebbers van Erkens’ tweede album goed doen, maar voor mijn gevoel hebben we het hoogtepunt inmiddels gehad, al doe ik daar de ballads Stranding en Twentyfourseven eigenlijk mee tekort, want die nemen ons wel op ongekend relaxte manier mee naar I Don’t Mind (if you don’t mind), waarmee Limbo Terminal vrolijk en onbekommerd eindigt. Wat rest is pure tevredenheid en een gevoel van ‘nog een keer-nog een keer!’ Welnu, keuze genoeg op dit mooie album dat slechts een klein uurtje duurt, maar zó tjokvol afwisselende nummers staat dat het wel wat weg heeft van een dubbelaar. 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s