Uitstervend vermaak

Minke Weeda

Normaal gesproken begin ik rond deze tijd met de voorbereidingen van de Popquiz Marathon. Dat is een evenement dat al jaren plaatsvindt op de dag voor Hemelvaart. In vijf steden kunnen teams van kroeg naar kroeg rennen om mee te doen aan verschillende popquizrondes. In de grotere steden kunnen mensen kiezen uit 33 rondes die ik allemaal samenstel. Dat kost nogal wat tijd, dus ik begin in december al met het verzamelen van thema’s, onderwerpen en bands die goed in een ronde zouden passen. In januari begin ik dan met het maken van de quizzen.

Mijn werk is sowieso bepaald niet vervelend, maar vaak blijkt dat het maken van popquizzen een van de meest jaloersmakende onderdelen is. Tenminste… natuurlijk vindt niet iedereen het interessant dat ik met de popencyclopedie op schoot fragmentjes in elkaar zit te knutselen, maar er is een bepaald slag mensen waarvan de ogen gaan glimmen als ik vertel dat ook dit bij mijn werk hoort. Negen van de tien keer hebben die mensen ook meteen een vraag paraat die ze ooit hebben bedacht ‘waar niemand het antwoord op weet’. Ik probeer dan altijd zo vriendelijk mogelijk uit te leggen dat vragen waar niemand het antwoord op weet, niet zo bevorderlijk zijn voor de goede sfeer en dat het succes van de Popquiz Marathon vooral zit in het hoge meezinggehalte van de fragmenten. Kennis is leuk, gezelligheid is belangrijker.

Ik ben nog niet begonnen met het samenstellen van de quizzen. Het is namelijk zeer de vraag of er dit jaar een Popquiz Marathon komt. Als er op 12 mei nog steeds anderhalve meter afstand moet worden gehouden, is het vrijwel onmogelijk om honderden teams van vijf personen door de stad te laten rennen. Een belangrijk onderdeel van het quizzen is het goede antwoord boven de muziek uit naar je teamgenoten schreeuwen, en ook daarvan weten we niet of dat in mei al mag.

Nu heb ik zo’n vermoeden dat over tien, vijftien jaar het popquizzen helemaal zal uitsterven. Of het wordt in elk geval een vermaak dat uitsluitend 40-plussers trekt. De jongere generaties houden minimaal net zoveel van muziek, dat is het probleem niet, maar de manier waarop ze het leren kennen, is totaal veranderd. Vroeger kende iedereen tot ongeveer z’n 16e voornamelijk muziek die op radio of tv werd gedraaid, pas daarna ontwikkelde je een eigen smaak en ging je op zoek naar muziek die niet overal was te horen. Het was tot dat moment een beperkt aanbod en iedereen met ook maar een minimale interesse in muziek kende ongeveer dezelfde liedjes.

Ben je een jaar of 30, pak er dan eens een top 40 uit begin jaren 2000 bij en je zult zien dat je de meeste nummers kunt meezingen. Dat geldt in veel mindere mate voor mensen die nu 20 zijn. Die zijn opgegroeid in een wereld waarin oneindig veel muziek beschikbaar is en radio en tv een veel minder grote rol spelen. Dat maakt het heel moeilijk om voor hen een quiz te maken, want er zijn te weinig liedjes die iedereen kent. Je zou de jonkies hooguit over tien jaar kunnen vragen of ze het TikTok-dansje nog weten dat bij een nummer hoort.

Alleen al om die reden hoop ik dat we in mei toch een Popquiz Marathon kunnen organiseren. We hebben nog een paar jaar te gaan voordat er een generatie de boel overneemt die geen liedjes in het collectieve geheugen heeft zitten, dus laten we daar nog even gebruik van maken. Dan nemen we daarna de popquiz mee naar het bejaardentehuis en bedenken we voor de nieuwe twintigers wel weer een andere vorm van vermaak.

Minke Weeda

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s