Hoewel er veel herhaling voorkomt in de muziek op Afterpoem, het tweede album van de uit Brooklyn afkomstige componist Faten Kanaan, gaat het geen moment vervelen. Sterker nog, het album dat dertien nummers telt is wat mij betreft eigenlijk te kort. Want wat kun je je lekker laten meevoeren op haar ambient composities, die een brug slaan tussen progressieve elektronische en klassieke muziek.
Afterpoem is geheel instrumentaal. De nummers, die zomaar zouden kunnen dienen als soundtrack zijn vaak minimalistisch en toch rijk uitgevoerd. Het is dan ook heerlijk wegdromen op de repetitieve klanken en melodieën die als eb en vloed soms tegen elkaar in lijken te druisen, maar die gemeen hebben dat ze de luisteraar meevoeren naar een parallelle wereld, die soms vreemd, maar vaak ook vertrouwd aanvoelt.
Trenchcoat doet denken aan Bach, vanwege het barokke. Toch klinkt het tijdloos vanwege het gebruik van synthesizers, die het nummer een hedendaagse warmte geven. Dat geldt ook voor Florin Court, enigszins een pop-nummer, waar Bach lijkt mee te doen met Emerson Lake and Palmer. Ard Diar is een pianostuk dat doet denken aan Einaudi en waarop het goed ontspannen is. De nieuwst single, Ebla, doet daarentegen juist enigszins unheimisch aan.
Bovenstaande zijn voorbeelden van de eerste helft van het album, dat over het algemeen gerust gekenmerkt kan worden als mysterieus, meeslepend en zeker na vaker te hebben beluisterd onweerstaanbaar. Neem Votive, dat klassiek en modern zo knap doet samensmelten en dat even melodieus als verhalend is, terwijl er toch geen woord wordt gezegd. Het geldt zelfs voor Cascando, dat wat mij betreft als enige minpuntje zou kunnen worden genoemd omdat het zo zenuwslopend is. Niet minder knap, maar een nummer waar ik niet aan kan wennen. Nee, dan luister ik liever naar de opbeurende piano-arpeggio’s die op en neer dartelen tegen stemmige cello- en synthklanken in Falconers en slotnummer Storm Signal.
Faten Kanaan levert met Afterpoem niets minder dan een modern klassiek meesterwerk dat het verdient door een groot publiek te worden ontdekt.