Doe gewoon 30 seconden je best

Laten we het nieuwe jaar eens beginnen met een tip voor artiesten. Over videoclips. Ben ik daar een expert in? Absoluut niet. Misschien laat mijn geheugen me in de steek, maar voor zover ik me kan herinneren heb ik nooit een videoclip gemaakt. Ik heb er wel heel veel gekeken. Maar ja, wie niet? Toch denk ik wat professioneel advies te hebben:

Om een concert te promoten, gebruiken we graag bewegend beeld. Er zullen vast mensen zijn die er prat op gaan dat ze alleen bands leren kennen via buitenlandse kwaliteitsbladen, maar minimaal 80% van onze kaartjes verkopen we aan mensen die social media gebruiken. En dat heeft als voordeel dat je potentiële bezoekers heel direct kunt laten zien hoe een artiest er uitziet en klinkt. De attentiespanne van mensen is echter kort, dus je hebt heel weinig tijd om iemand te overtuigen dat dit iets is wat ze niet mogen missen. 

De afgelopen jaren hebben we honderden videoclips terug proberen te brengen tot filmpjes van maximaal 30 seconden. Als het voor een festival was waarbij we in één social media-post 15 nieuwe aankondigingen wilden laten zien, waren het zelfs fragmenten van een seconde of vijf. Bij verreweg het grootste gedeelte was dat ongelooflijk moeilijk; zelden waren beeld en geluid op hetzelfde moment even bruikbaar. 

In elk goed liedje zit een moment dat het nummer maakt. Iets waardoor je het vaker wil horen. Dat is dus precies wat je wil gebruiken in de paar seconden die je hebt als je een promotiefilmpje samenstelt. Maar omdat op social media het visuele aspect minimaal net zo belangrijk is, wil je óók dat er op dat moment in de clip iets gebeurt waardoor mensen blijven kijken. En dat blijkt dus voor veel artiesten heel lastig. In oneindig veel clips zwenkt de camera net naar het plafond als het refrein begint. Of wordt het pakkende riffje aangegrepen om de schoenen van de gitarist in beeld te nemen. 

Om ons een plezier te doen, hoef je echt geen volwaardige speelfilm op te nemen. Wil je dat wij je promoten, kies dan de beste halve minuut van een nummer uit en zorg dat bij echt elke seconde goed beeld zit dat past bij de muziek, zodat het ook nog probleemloos kan worden ingekort.

Dat is geen disrespect naar jouw werk als artiest, dat is promotie. Als het goed is, trekken we daarmee honderden mensen naar je show, komt er een stormloop op je platen en verkoop je al je merchandise uit. Of we maken er in elk geval een beginnetje mee. 

Volg me voor meer open deuren-advies!

Minke Weeda

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s