Hot Chip, de Britse formatie rond de spil Alexis Taylor en synth goeroe Joe Goddard, maakt hun nieuwe album Freakout/Release tijdens de pandemie. De eerste opnamen zijn gemaakt in de Relax & Enjoy studio van gitarist Al Doyle. In deze ruimte in Oost-Londen zagen zij elkaar voor het eerst na lange tijd weer eens. In het jaar dat zij aan het album werkten werden de maatregelen versoepeld. Wat er zich op de achtergrond afspeelde, drukt een stempel op het album van Hot Chip. Het is serieuzer van aard, en politiek meer uitgesproken. Maar evengoed wisselen bedachtzame en lichtvoetiger tracks elkaar af.
De mix van aanstekelijke elektronische dansmuziek en persoonlijke beschouwende teksten is iets dat het werk van de Britten altijd al heeft gekenmerkt. Muziek om je op de dansvloer met tranen in je ogen in te verliezen. De mix van invloeden komt sterker naar voren op Freakout/Release. Een andere invloed die de sound van het album bepaalt is het nummer Sabotage van Beastie Boys, dat Hot Chip al enige tijd als uitsmijter speelt tijdens concerten. De ruige randje in de sound, het kleine beetje distortion, is voor de goede verstaander in details terug te horen op Freakout/Release.
Toch opent het achtste album van Hot Chip euforisch en dansvloergericht. Op basis van een sample van More Than Enough van Universal Togetherness Band maakte Joe Goddard een loop waarmee het album even gruizig als aanstekelijk aftrapt in het nummer Down. En ook Hard To Be Funky zal de liefhebbers van slepende langzame dansmoves aanspreken terwijl Time zich kan meten met de gemiddelde dancetrack van populaire dj’s. Wie behoefte heeft aan escapisme komt dus voldoende aan zijn trekken op het album, al klinkt er altijd een melancholisch sfeertje door.
Single Eleanor stamt uit de periode dat er licht aan het einde van de Covidtunnel zichtbaar leek te worden, en is een optimistisch klinkende track. Donkerder zijn titeltrack Freakout/Release dat bijna boos klinkt en uiting geeft aan de frustratie die de band voelde omdat het even leek dat live spelen voor een publiek misschien nooit meer mogelijk zou zijn. Met name in deze track klinkt de invloed van Sabotage door.
Politiek meest uitgesproken is The Evil That Men Do. In de tekst zet Joe Goddard zijn zorgen over de situatie in de wereld uiteen. It’s unsettling, pressure is deepening, leaders are unwelcoming, laat hij rapper Cadence Weapon zeggen. Thematisch staat daar slotnummer Out Of My Depth tegenover. Hierin doet Alexis Taylor een boekje open over zijn persoonlijk ervaringen met depressieve gevoelens en hoe hij probeert te voorkomen er in te zwelgen. ‘When I’m in my darkest place, I must be careful not to dwell there’. Heel persoonlijk en ongetwijfeld een track die mensen die worstelen met geestelijke gezondheid zal aanspreken. Een liedje om met tranen in je ogen op te dansen, alleen desnoods maar bij voorkeur samen met wie om je geeft.
MuziScene sprak naar aanleiding van hun nieuwe album met Joe Goddard en Alexis Taylor over depressie, Rage Against The Machine en Boris Johnson. Lees het interview >
Een gedachte over “Hot Chip – Freakout/Release”