Boodschappenservice Flink is kennelijk van plan om de grootste flitsbezorger van Nederland te worden, want ik kwam ze de afgelopen week overal tegen. In Rotterdam hingen honderden posters, inclusief een metershoge op de zijkant van de Willemswerf. Ze sponsorden een van mijn favoriete podcasts en toen ik op zondag in Amsterdam was, zag ik trams volledig beplakt met Flink-reclame rondrijden. Het moet tienduizenden euro’s hebben gekost.
Zulke budgetten hebben wij niet. Maar we hadden zaterdag wel 21 nieuwe namen aan te kondigen voor ons Left of the Dial-festival. Rotown maakte van donderdag tot en met zaterdag deel uit van Motel Mozaïque waardoor we veel bezoekers verwachtten die niet wekelijks bij ons over de vloer komen. Voor het festival losbarstte, hebben we de hele tent volgehangen met afbeeldingen van de line-up van Left of the Dial. Daaroverheen hebben we posters geplakt waarop stond `Niet achter deze posters kijken, de nieuwe namen voor Left of the Dial mogen pas op zaterdag bekend worden´. Die posters hadden we alleen losjes aan de bovenkant vastgeplakt, zodat iedereen die dat wilde heel makkelijk even kon spieken wat eronder zat. En dat gebeurde natuurlijk ook volop. Maar dat niet alleen, mensen deelden de posters ook en masse op social media. Zaterdag haalden we de niet-kijken-briefjes weg en kondigden we ook online de nieuwe namen aan. Veel liefdevolle reacties en meteen een stevige piek in de kaartverkoop. Kosten: €58 voor de posters en twee rolletjes plakband.
Je kunt zelf heel tevreden zijn over een campagne, er zijn altijd mensen die er anders over denken. Op vrijdag stonden er twee mannen van een jaar of vijftig misprijzend naar de posterwand te kijken.
‘Als die namen nog niet bekend mogen worden, hang je de posters toch gewoon pas op zaterdag op,’ zei de een.
De andere zuchtte diep en antwoordde: ‘Ja, lekker dom. Sommige mensen begrijpen er gewoon niks van.’
Geeft niks, waarschijnlijk snappen zij de Flink-campagne beter.
Minke Weeda