Rotterdamse scene laat zich van zijn beste kant zien

Solidarity especially among artists and institutions is very important and I think V11 did a good job giving the space‘, schrijft de band Daatura op de hoes van het verzamelalbum Calls From The Hull. Soms staan planeten op één lijn. En soms komen persoonlijke motieven, een noodsituatie en een ideële intentie zo bijeen dat er iets moois ontstaat. Dat is kort samengevat het verhaal achter Calls From The Hull en het gelijknamige festival dat 31 maart en 1 april in V11 wordt gehouden.

In de coronaperiode heeft de Rotterdamse muziekscene zich van zijn mooiste kant laten zien. Van de nood een deugd maken, en niet gaan stilzitten. Het klinkt allemaal zo passend bij de havenstad. Zo verschijnen er in deze periode de vruchten van initiatieven om muzikanten te steunen in periode waarin geen concerten konden worden georganiseerd. Bar3 bijvoorbeeld, heeft een dubbel lp samengesteld uit opnamen gemaakt tijdens live-streams die zij organiseerden: de Bar3 Covid Sessions. Niet ver verwijderd van deze hotspot aan de Nieuwe Binnenweg gebeurde in 2020 iets soortgelijks en is een leegstaand podium met alle werkloze apparatuur daarin ten nutte gemaakt.

„Ik heb er niks mee te maken”, zegt Jan Visser, samen met Bronte Flecker eigenaar van Vessel11, met een brede glimlach. Op het rode lichtschip bruist het in februari 2022 na twee jaar weer van de activiteit. De horeca mag weer voorzichtig open en net is bekend geworden dat over een goede week alle trossen los gaan. Dan kunnen er eindelijk ook weer concerten worden georganiseerd in de buik van het schip.

Hoe anders was het in het vroege voorjaar van 2020. De agenda stond vol met concerten, maar die moeten plots worden afgelast. Lockdowns volgden, het werd stil in V11. Visser vertelt dat hij in die periode is gaan werken in de bouw en lange tijd niet op het schip is geweest. Ja, hij herinnert zich dat Elmo Taihitu met het idee kwam om het ruim te gebruiken als studioruimte en bands de kans te geven er een live-opname te maken. Maar meer weet hij er eigenlijk ook niet van.

Als Visser is vertrokken grinnikt Elmo Taihitu als hij vertelt hoe in 2020 het idee ontstond om in het ruim live-opnamen te gaan maken. „Zoals je hoorde is het bij Jan het ene oor in en het andere uit gegaan. Maar we zijn daarna met de Stichting Vessel 11 gaan praten; dat is de organisatie die het muziekprogramma op V11 verzorgt. Ik kwam destijds op het idee om het schip te gebruiken voor opnamen omdat ik als engineer plotseling niets meer te doen had. Ik had altijd al in mijn achterhoofd dat ik ooit iets met het opnemen en mixen wilde gaan doen. Dit was een perfecte gelegenheid. Via via is Vulva als eerste band gevonden en daarna kwamen er al snel nog 11 bij.”

Het netwerk van de stichting en de mensen die er werken leverde in no time en hele serie bands op die graag gebruik wilden maken van de kans om tijdens de periode waarin niet opgetreden kon worden – oefenruimtes waren perioden zelfs helemaal gesloten – toch met hun muziek bezig te zijn. Ze kwamen een dag opnemen, gewoon met de apparatuur die al aanwezig was in het kleine poppodium, en er werd een dag besteed aan het mixen van de opnamen. „Mijn idee was om laagdrempelig bands de kans te geven hier op te nemen. Maar bands komen tegenwoordig gelijk met filmcrews en ideeën om het te gaan uitbrengen”, vertelt Taihitu lachend. Zo is er ook een live-sessie opgenomen en gefilmd voor Front.

En niet alleen de bands gingen enthousiast aan de haal met het in oorsprong bescheiden idee van de geluidstechnicus. Ook de Stichting Vessel 11 zag er een kans in om in deze donkere tijd iets te doen voor de Rotterdamse undergroundscene. „Zij hebben dit echt naar een heel ander niveau gebracht dan ik in mijn gedachten had. Zij merkten dat de bands enorm enthousiast waren en waren zelf enthousiast over de kwaliteit van de nummers. Zo is er een heel project van gemaakt, met een album met het mooie artwork van Douwe Dijkstra en een evenement: een festival waarbij de release wordt gevierd. Echt geweldig leuk”, vertelt Taihitu. „Dit sluit goed aan bij wat de stichting wil doen: de Rotterdamse muziekscene ondersteunen”, voegt hij er aan toe. 

Intussen is het spontaan ontstane project zijn tweede jaar ingegaan. Ook in 2021 is in het ruim van het schip opnieuw gastvrij een serie bands ontvangen. Een oproep leverde meer dan vijftig bands op die graag wilden komen opnemen. Uit alle aanmeldingen is een selectie gemaakt. Het plan is om ook deze serie opnamen weer samen te voegen tot een verzamelalbum. 

Elmo Taihitu in de buik van Vessel 11, de ruimte waar de live-opnamen voor Calls From The Hull werden gemaakt

Op het album Calls From The Hull staan 11 tracks; één band zag er vanaf om opgenomen te worden op de compilatie omdat ze niet tevreden waren over het resultaat. Het is een plaat die een momentopname weergeeft van een deel van de rijke Rotterdamse undergroundscene van 2020. „Qua stijlen vliegt het alle kanten uit”, vat Taihitu samen terwijl hij er de lp bij pakt. Kant 1 is in zijn ogen overwegend punk en post-punk, kant 2 heeft ook een aantal Poppy nummers. „En het grappige is dat als je naar kant 1 kijkt, het mensen zijn die elkaar allemaal kennen. Er is veel kruisbestuiving in de scene. En Pig Frenzy bestaat al niet meer. Leden daarvan zie je weer terug in andere bands, zelfs al op deze plaat: in Tramhaus spelen Lukas Jansen en Micha Zaat.” 

Taihitu is tevreden met het resultaat. „Het is echt een support. En ik heb eruit gehaald wat ik wilde. Ik heb een opleiding met daarin aandacht voor studiotechniek, maar ik werd dus live-engineer. Ik heb al een hoop informatie over studiotechniek, maar door er zelf mee bezig te zijn leer je veel. Bijvoorbeeld over microfoontechniek en het mixen is een oneindige bron waaruit je kunt leren. Dat gaat van het gebruik van bepaalde plugins en wat ze doen tot aan mixtechnieken”, vertelt de vaste geluidsman van V11 die ooit zijn eerste ervaring opdeed bij Roodkapje vol enthousiasme over zijn vak. Hij pakt zijn telefoon en laat zien waar hij thuis de opnamen bewerkt. „Ik zat dus eerst in dit kleine kamertje met de speakers niet ideaal geplaatst. Toen stelde mijn vriendin voor om het in de ‘grote’ slaapkamer te gaan doen, en nu ziet het er dus zo uit: veel ruimer en de speakers goed opgesteld. Ook ben ik akoestische panelen aan het bouwen. Dit is dus ook weer een proces waar ik dingen van leer.” 

Calls From The Hull is op lp te koop vanaf 31 maart en er staan nummers op van Ffooss, Daatura, Pig Frenzy, Tramhaus, Knife Massage, Vulva, Global Charming (uit Amsterdam), Speech Impediment, Rum For Breakfast, Louime en Wille D. Wallace. Van rauwe postpunk tot en met poprock. En je hoort ze allemaal alsof je er bij bent: live, energiek en direct. Het is een mooi eerbetoon aan de Rotterdamse scene in een moeilijke tijd, of zoals V11 zelf schrijft: ‘Calls From The Hull en het bijbehorende album release-festival zijn beide respectvol opgedragen aan alle spelers binnen de Rotterdamse underground’.

Elmo Taihitu: „De muzikanten en ik zijn zeer dankbaar dat het zo goed wordt ondersteund door Vessel 11. In het begin was dit voor mij een persoonlijk ding omdat ik niets te doen had. Dus eigenlijk heeft corona mij de kans gegeven heel iets anders te gaan doen en de bands om in die periode muziek te maken en het vast te leggen. Is er toch nog iets positiefs uit voortgekomen.”

Een gedachte over “Rotterdamse scene laat zich van zijn beste kant zien

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s