Parquet Courts maakt iets meer dan een decennium albums. Vanuit zijn keuken in zijn huis in Brooklyn peinst Andrew Savage over de veranderingen in die jaren. ‘Het verhaal van Parquet Courts en de albums die we hebben gemaakt, is voor mij ook een persoonlijk verhaal. Het representeert New York omdat ik ruim tien jaar geleden, kort voor de band begon, hier kwam wonen. En het is voor mij het verhaal van opgroeien; ik was toen we begonnen 24. En zo is het verhaal van Parquet Courts voor ons allemaal verbonden aan ons persoonlijk verhaal.”
Door: Wim du Mortier
„Ik ben er trots op dat ik kan zeggen dat we in al die jaren nooit hetzelfde album hebben gemaakt. Ons nieuwe album Sympathy For Life klinkt zeker niet zoals onze eerste plaat American Specialties. Als je het holistisch bekijkt hebben we telkens stappen gezet en is er een logische evolutie. Maar door dat verhaal heen is er een unieke eigenheid die maakt wat Parquet Courts is.”
Savage heeft de neiging wat abstract over het werk van zijn band te spreken. Hij noemt het unieke van het geluid van zijn band ‘een collectieve stem, de expressie van wat Parquet Courts is’. Maar op de vraag of er niet de sleet op komt na tien jaar samen muziek maken, volgt een kraakhelder antwoord: „We zijn nog steeds heel erg betrokken en in love met wat we doen. We zijn artiesten die heel veel waarde hechten aan de kunst die we maken, en we werken daar hard aan. Het betekent nog steeds heel veel voor ons. Niemand in deze band is erop uitgekeken. Dit is nog steeds een belangrijk deel van ons leven.”
Wat drijft je om steeds te vernieuwen?

„Voor ons is het belangrijk dat we leuk vinden wat we maken. En om het leuk te vinden, moet er een artistieke uitdaging zijn. Zonder kan het niet. Want als het opwindend is voor ons om het te maken, zal dat zich vertalen in iets dat ook opwindend zal zijn voor de luisteraar; of dat nu het publiek bij een optreden is of iemand die thuis naar onze plaat luistert. Als een plaat energiek moet zijn, dan moet dat ten slotte uit de muzikanten komen. Stel dat je het opgeeft als band en maar gewoon op de automatische piloot doorwerkt, dan gaan mensen dat toch merken en wordt het minder speciaal wat je maakt.”
Bij het opnemen van Sympathy For Life zette producer Rodaidh McDonald – onder andere bekend van zijn werk met Hot Chip – de band aan om tapes van 40 minuten vol te spelen met ruwe improvisaties. Op zich had Parquet Court vaker al improviserend gewerkt. Dat is niet nieuw voor de band. „Nieuw aan deze manier van werken is dat de improvisaties het materiaal opleverden waarmee we songs hebben gebouwd. Roddy hielp ons bij het editen van de tapes. Dat was wel zijn grootste bijdrage aan deze plaat. Het uitzoeken van de bruikbare stukken uit die jams en het combineren van die stukken tot het songs werden; daar bleek hij erg goed in te zijn”, legt Savage uit.
„Dat was dus deze keer de nieuwe uitdaging, een geheel nieuwe manier van werken voor ons. Maar zo kan ik bij elk van onze albums wel iets noemen. Telkens beginnen we met de vraag: wat kunnen we deze keer anders doen? Als we dat niet hebben, wordt het ook niet opwindend voor ons. En dat zal ertoe leiden dat het ook niet aanslaat bij de luisteraar. Mensen zullen dat merken.”
Lees verder onder dit kader
Artwork

Savage steekt graag veel tijd en aandacht in het maken van het artwork voor de platen van Parquet Courts. „ Ik vind het nog steeds belangrijk nieuwsgierigheid te prikkelen met artwork als mensen het zien op een muur of in een display bij een platenzaak. Ook al weet ik dat mensen het tegenwoordig al lang kunnen horen voor ze de hoes zien.” Hij wordt nostalgisch bij de gedachte hoe hij vroeger platen kocht, soms enkel op basis van hoe de hoes eruit zag. „Een deel van mijn platencollectie is zo tot stand gekomen. Omdat je soms hoezen zag waarvan je dacht, ‘het bestaat niet dat dit geen goede plaat is’.”
De band bracht laatst een 12” uit met een lange versie van de single Plant Life. Die is enkel en alleen op dat medium verkrijgbaar. Ook dat is gebaseerd op het oproepen van gevoelens die je voor het digitale tijdperk had bij het vinden en kopen van muziek. „Wij zijn opgegroeid in een tijd waarin digitale verspreiding van muziek normaal is geworden. En laat ik eerlijk zijn, streaming en de bereikbaarheid van onze muziek on line heeft ons geen windeieren gelegd.” Savage houdt zijn handen omhoog alsof hij een lp tussen zijn handpalmen vasthoudt: ”Maar als muziek alleen op dat ene medium beschikbaar is, heeft dat toch iets magisch. Ik herinner me de tijd vóór internet, dat ik mensen hoorde praten over een band, en dat iemand zei, ‘dit is een klassieker, die moet je echt horen’. En dan was er dat magische moment tot je die plaat echt vond en kon gaan beluisteren. In je hoofd probeerde je dan voor te stellen hoe die band klinkt. Zo moest ik ooit in mijn hoofd bedenken hoe Black Flag zou klinken. Ik was al gefascineerd door het logo dat ik op een tattoo van iemand zag, en dacht, die persoon is cool! Maar ik moest toen nog een Black Flag-plaat zien te vinden. Dat gevoel gaat een beetje verloren. En er is een hele generatie die dat gevoel niet meer herkent. Dus is het uitbrengen van de single op 12″ een manier om te proberen mensen dat weer terug te geven. De plaat is uit, maar om het echt te kunnen horen moet je erop uit om ‘m te gaan halen.”
Hoe ging dat improviseren zijn werk?
„Neem nu een nummer als Application Apparatus. Dat is een nummer waar mijn broer iets startte met een drummachine, Sean invalt met de bas, mijn gitaar komt er bij en Austin is alles tegelijk aan het manipuleren. Zijn ‘instrument’ is een substation die hij zelf heeft gebouwd. Met synths, mixers en effectapparatuur waarmee hij wat de band speelt bewerkt: hij bespeelt als het ware de hele de band als een instrument. Dat zorgt voor lagen en textuur in de muziek, en dat hoor je goed terug in een nummer als Application Apparatus. Als je Plant Life op zet, hoor je het begin van een jam. Dat is precies zo op de plaat terecht gekomen. Zo hebben we heel veel tapes volgespeeld en heel veel is nooit op de plaat terecht gekomen. Want als je op deze manier werkt, kan niet alles goed zijn.” Savage’ ogen lichten op en glimlacht: „Ja, soms was het gewoon alleen herrie, om eerlijk te zijn. Maar zelfs dat is een enkele keer toch op de plaat terecht gekomen, als een geluid op de achtergrond bijvoorbeeld.”
Als McDonald met knippen en plakken in improvisaties eenmaal iets had geconstrueerd dat op een songstructuur begon te lijken, pakte Savage zijn boekje met aantekeningen erbij om over teksten na te gaan denken. Hij houdt het boekje omhoog, als we op afstand met elkaar praten. Hij heeft het altijd in de buurt om op te kunnen schrijven wat hem invalt. In dat boekje gaat hij dan zoeken, puzzelen, kijken wat er bij past qua sfeer, of ergens een melodie uit gehaald kan worden, kijken wat er werkt voor dat nummer.
Teksten zijn sowieso belangrijk voor Parquet Courts. Daarin leveren ze commentaar op wat ze om hen heen zien gebeuren. „Een motief dat in mijn teksten voor Parquet Courts steeds weer terugkomt is onze kijk op kapitalisme. Dat is ook aardig aanwezig op deze plaat: in nummers als Black Widow Spider en Just Shadows, Homo Sapien en Application Apparatus hoor je verschillende manieren om uit te drukken dat we allemaal stadsbewoners zijn in een laat-kapitalistische omgeving. Ik ben een artiest in rockmuziek, en dus ben ik ook onderdeel van dat kapitalisme. Ik profiteer er van en participeer erin. Alleen al door in een stad te wonen in de VS kun je je er niet aan onttrekken. Maar tegelijk becommentarieer ik het in mijn werk en laat mij er kritisch over uit. Hoewel ik de rol die ik er zelf ik speel inzie. Net zo goed als dat ik een blanke persoon in Amerika ben die mede verantwoordelijk is en profiteert van racisme. Maar ik ben er tegelijk kritisch over. En zo denk ik ook over kapitalisme en dat vertaalt zich in verschillende vormen van teksten. Soms moet ik mijn boosheid daarover uitdrukken, in Homo Sapien bijvoorbeeld, of droom ik over er aan te ontsnappen, als in Just Shadows, met een pessimistische kijk in Black Widow Spider of meer neutraal en als een observator in Application Apparatus.”
Wil je iets bereiken met deze teksten?

„Als kunstenaar focus ik mij erop me zo eerlijk mogelijk uit te drukken. Dat hoop ik te bereiken. Ik besef me dat muziek de kracht heeft om dingen en ideeën te veranderen en mensen aan het denken kan zetten. Dat zou een mooi doel kunnen zijn, en nobel om te bereiken. Maar als ik eerlijk ben over waar ik naar streef en wat me blijft uitdagen, dan is dat ik mij zo goed en eerlijk mogelijk wil uitdrukken in de best mogelijke taal die ik in mij heb. Het is elke keer weer een puzzel. Het start met de vraag ‘wat wil ik zeggen’? Dat vind ik als tekstschrijver het moeilijkste om te bepalen. Zelfs al is het niet direct helder voor een luisteraar waar het over gaat, moet ik nog wel weten waar ik het over heb. En om het artistiek de moeite waard te maken moet het echt zijn. Dus de eerste stap is altijd: waar heb ik het over, wat is de boodschap. En dan is het een kwestie van: hoe kan ik dat het beste vertellen, maar ook, hoe past het in de muziek?”
Jaar op de plank
Pakweg driekwart van het nieuwe album is gebaseerd op de tapes vol met improvisaties. Andere nummers zijn op een meer conventionele manier tot stand gekomen, of waren vooraf al geschreven. Voor Sympathie For Life werkte Parquet Courts samen met twee producers. De eerder genoemde Rodaidh McDonald maar ook met John Parish (PJ Harvey, Dry Cleaning). Slechts twee nummers die zijn opgenomen met John Parish zijn nu gebruikt. Er ligt dus nog volop materiaal om mee door te kunnen werken, merkt Savage op. „Aan heel veel ideeën zijn we nu niet aan toe gekomen, die hebben het niet gehaald, want je hebt maar een platform van zo’n 45 minuten om je ideeën in kwijt te kunnen.” Het plan is om nog meer te gaan doen met het materiaal dat er nog ligt.
De opnamen waren al voor de pandemie afgerond. Drie dagen voor de start van de lockdown in New York keerde Savage terug uit Londen van de laatste opnamesessies. In de tussentijd hebben de bandleden wel dagelijks contact met elkaar, maar geen nieuwe muziek meer gemaakt. Savage is daar gek genoeg niet rouwig om. De tijd ontstond om zich te wijden aan weer nieuwe artistieke uitdagingen. Artwork is een liefde voor Savage, maar ook nadenken over vernieuwende manieren om hun werk te presenteren. Zo ontstond het idee om voor elke track een video te maken én er een event aan te koppelen. „Dat was allemaal niet mogelijk geweest zonder de pandemie en het jaar uitstel van de release. Om eerlijk te zijn ben ik nog steeds volop bezig met het album. Ik ben nooit gestopt met er aan te werken; de video’s, concertposters voor de events… Dus voor mij is het nog mijn dagelijkse bezigheid. Nu al twee jaar, gerekend vanaf het moment dat we eraan begonnen.”
Platen om op te dansen
Sympathy For Live is een vrolijke plaat vol dansbare tracks. Waar danst Adres Savage zelf graag op?
> Earth and Fire – Weekend
„Ik ben door dat nummer geobsedeerd en heb er al veel op gedanst. Ik date met iemand uit België en die wees mij er op. Ik kende het tot voor kort niet, het is in de VS geen hit geweest. Ik heb in Brussel laatst een exemplaar gevonden en ben daar erg blij mee. Er is iets met die vocalen van die vrouw, ik vind dat geweldig.”
> Isolee – Pisco
”Ik hou ook van techno. Maar ervaar die muziek wel anders. Meestal weet ik de naam van de artiest of de track niet; het gaat vooral om de ervaring.”
> Faine Jade – It Ain’t True
Je kunt ook prima dansen op rock ’n roll. Ik ben de laatste tijd veel aan het luisteren naar ‘beneath the radar’ psychedelica. De plaat van Faine Jade It Ain’t True staat vol catchy psychedelica waar je prima op kunt dansen.
> Metro’s – Since I Found My Baby
„Ik hou ook van de wereld waar soul en disco bij elkaar komen: Northern Soul. Dit was in de VS geen hit, wel in het Verenigd Koninkrijk. Ik zoek me nog steeds suf naar het singletje. Het is echt een fantastische song.”
Een gedachte over “Andrew Savage (Parquet Courts): ’Er moet altijd een artistieke uitdaging zijn’”