Over hoe Left of the Dial was, kan ik kort zijn: het was geweldig. Maar ik snap ook wel dat niemand zit te wachten op Hosanna-verhalen over hoe fantastisch we het met z’n allen hebben gedaan, dus ik vertel liever over die ene bezoeker die vond dat onze gastvrijheid wel beter had gekund.
Deze bezoeker – laten we ‘m Bert noemen – mailde ons een dag voor het festival begon. Bert was van plan om op donderdag de trein naar Station Blaak te nemen en de eerste band die hij per se wilde zien, speelde een half uurtje na zijn aankomst op V11. Het zou heel krap worden om dan eerst naar de servicebalie te gaan en bovendien was het onhandig om een omweg te maken, alleen maar om een polsbandje op te halen. Of wij zijn kaartje niet even bij het station konden komen scannen.
Nu kan ik iemand die de boel graag zo gestroomlijnd mogelijk heeft, best waarderen. Sterker nog, er werken hier mensen die speciaal zijn aangenomen om dingen zo logisch mogelijk te regelen, maar dit ging me toch te ver. Dat hebben we Bert verteld. We hebben uitgelegd dat we al een ticket of 2.000 moesten scannen én dat we ook nog eens ruim 600 artiesten op tijd op de juiste plek moesten zien te krijgen, dus dat het onmogelijk was om iemand vrij te maken die bezoekers op willekeurige plekken zou gaan scannen.
Dat vond Bert maar matig gastvrij.
Hoewel het natuurlijk sowieso al een vrij absurde vraag was, stak het me toch een beetje. We doen namelijk heel erg ons best om het iedereen voor en achter de schermen zoveel mogelijk naar de zin te maken. Al onze medewerkers hebben zich dagenlang in het zweet gewerkt om te zorgen dat alles vlekkeloos verliep en dat bezoekers en artiesten na deze ellendige festival-loze periode gelukkig naar huis gingen.
Of Bert dat weekend nog van mening is veranderd, weet ik niet. Hij heeft niks meer van zich laten horen. Wel kregen we van anderen een stroom bedankjes, lofzangen en liefdesverklaringen voor het festival, dus kan het me eerlijk gezegd ook niet heel erg veel meer schelen. Volgend jaar beter, Bert. Als je dan iets eerder mailt, zorgen we dat je eerste favoriete band op het programma dichterbij de servicebalie speelt.
Minke Weeda