Ruim 800 mensen hebben foto’s gemaakt terwijl zij luisterden naar Hold Me Close When You Can, afkomstig van het nieuwe album van Efterklang Windflowers. Het is een interessante videoclip geworden doordat er met meer dan 800 mensen ook meer dan 800 interpretaties aan het nummers worden gegeven, of ervaringen aan gekoppeld.
Het is misschien een beetje typerend voor hoe het trio Eferklang uit Denemarken te werk gaat. Mads Brauer, Rasmus Stolberg en Casper Clausen blijven ontdekken, blijven de wereld om hen heen aftasten, zoeken voortdurend naar vernieuwing, zoals bij deze videoclip hoe je in interactie met je fans nieuwe dingen kunt maken, in het leggen van contact verder kunt gaan dan alleen voor een zaal op een podium staan en je liedjes spelen.
Dat maakt het werk van de drie blijvend interessant om te volgen. Maar levert niet altijd boeiende muzikale resultaten op. Windflowers is hun eerste album voor City Slang en een stap naar toegankelijkheid. De plaat staat vol zachte melodieuze liedjes die veel luisterbeurten nodig hebben voor ze landen, eenvoudig weg omdat er te weinig reliëf in zit.
Het is allemaal mooi hoor; de instrumenten klinken prachtig, de productie is subtiel, warm en open, precies wat past bij de elektronische klanken die op de intensere momenten lekker mogen zagen. De toegankelijkheid zit ‘m vooral in de suikerzoete zang en dito teksten. Zo zoet dat je glazuur het maar amper houdt.
Er staan zodoende maar weinig nummers op waar we onze oren spitsen. Dragonfly is een upbeat nummer dat alleen wat wordt ontsierd door de vocoder-stem. Living Other Lives schurkt met de zang-samples dicht aan tegen het werk van bands uit de Morr-stal en dan vooral Ms John Soda, en groeit daarmee uit tot een persoonlijk favoriet. En de bijna 7 minuten klokkende afsluiter Abent Sar heeft de charme van een live-gig die uitloopt in een pompende jam met lekker zuigende bassynth. Maar dat kan het te doorsnee karakter van dit album niet meer in positieve zin ombuigen.