Night Beats – Outlaw R&B

Met vier albums achter de rug – het titelloze debuut uit 2011, Sonic Bloom (2013), Who Sold My Generation (2016) en Myth of A Man (2019) – heeft de band Night Beats een reputatie opgebouwd als een betrouwbare leverancier van hedendaagse rock ‘n’ roll. Zelf zag ik Night Beats ooit op een festival, maar de band toerde over de hele wereld en deelde het podium met onder meer The Black Angels, The Jesus and Mary Chain, BRMC, The Zombies, Black Lips, Ty Segall en Thee Oh Sees. 

Op Outlaw R&B brengt drijvende kracht achter Night Beats, Danny Lee Blackwell, een verzameling nummers samen die een geslaagde dwarsdoorsnede vormen van de verschillende stijlen die zijn muziek kenmerkt. Het album werd grotendeels geschreven tijdens het hoogtepunt van de bosbranden in Californië, waar de Texaan tegenwoordig woont, tijdens rellen in de straten en natuurlijk tijdens de lockdown. En dan krijg je dus nummers als Revolution en Ticket, twee representatieve singles.  

Op Revolution horen we een geslaagde mix van garage en blues op een onweerstaanbare rockbeat. Je voelt als het ware de hitte, al doet die geenszins onaangenaam aan. Ticket is een aanklacht tegen politiebrutaliteit, corruptie en machtsmisbruik. Gedragen door strakke drums en vettige riffs, praatzingt Blackwell zijn aanklacht die met betrekking tot de Verenigde Staten van alle tijden zou kunnen zijn. Het is dan ook niet moeilijk voor te stellen dat de muziek op Ticket 60’s garage is in plaats van vers uit de 21ste eeuw.  

Ook New Day ademt die sfeer, want het nummer wordt gekenmerkt door een psychedelische gelukzaligheid, terwijl het overduidelijk een vlucht is uit een minder rooskleurige werkelijkheid. Blackwell zegt daarover dat het ‘een ansichtkaart is uit het vagevuur’ , het resultaat van vele slapeloze nachten, omdat de wereld zoals we die kennen aan het instorten is. Hell in Texas en Thorns klinken zoals de titel van de plaat. Dit is R&B zoals het ooit bedoeld was en het is duidelijk niet gemaakt voor de weekhartigen. Ze worden gevolgd door het onweerstaanbare, meer uptempo Never Look Back. 

Night Beats is met Outlaw R&B terug van weggeweest. Niet dat voorganger Myth Of A Man ver van het padje lag, maar het was in vergelijking met het overige repertoire een beetje soft. Met Outlaw R&B, dat overigens net als de voorganger werd geproduceerd door Dan Auerbach van The Black Keys, geeft Night Beats de knop ‘Vuig’ weer een ferme draai naar rechts waardoor hij niet alleen rauwer klinkt, maar ook psychedelischer. Dat valt alleen maar toe te juichen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s