Goat Girl – On All Fours

Wat is er in hemelsnaam gebeurd met de meiden van Goat Girl? Ruim twee jaar geleden debuteerden de vier uit hip Zuid-Londen met een onevenwichtige selftitled. Destijds trokken ze al volop aandacht, mede omdat ze uit een omgeving komen waarin – en nu nog – veel Engels talent opbloeit. Maar met dat eerste album maakten ze de verwachtingen wat ons betreft alles behalve waar. Een ratjetoe aan stijlen, richtingloos, met diepe, diepe dieptepunten. Maar kon je ze dat kwalijk nemen? Op de foto’s leken het nog kinderen, die in de hype rond alles wat nieuw is en uit Zuid-Londen komt misschien iets te snel werd gebracht.

En nu ligt er On All Fours. En om er maar geen doekjes om te winden: het is een verslavend aangename popplaat. Bijna een uur lang, 13 liedjes, meestal zo richting de vier minuten-plus. Maar geen minuut vervelend. Postpunk? Ach, dat label begint toch echt zijn waarde te verliezen omdat er wel erg veel onder wordt geschaard. Een randje alternatief heeft het zeker nog en ja, de meiden – intussen zelfbewuste jonge vrouwen – putten wat inspiratie betreft zeker uit wat er allemaal aan vooraf is gegaan in de Britse muziekgeschiedenis. Maar deze plaat is zo toegankelijk, met hooguit een enkel trippy uitstapje, dat je het toch gerust pop kunt noemen.

Maar laat je daar als die hard liefhebber van alternatieve muziek nu niet door afschrikken. Neem dit album tot je, en laaf je aan de zoetheid, deskundig in elkaar gegoten door producer Dan Carey, u weet wel, de man achter Speedy Wunderground en al die Engelse bands van dit moment waar je zo van houdt.

On All Fours begint eigenaardig rustig met Pest. Een gitaartje, de stem van Lottie Pendlebury, alias Clottie Cream, die ongeïnteresseerd klinkt, bijna afgeschakeld. Haarzuivere samenzang valt in. Het klinkt aangenaam warm. Spookachtig gitaartje op de achtergrond. The guy in the clouds who shouts down at us, zingt ze, I have no shame when I say, step the fuck away. De teksten zijn uitgesproken commentaren op wat er in de wereld gebeurt en een aanklacht tegen diegenen die er in de ogen van Goat Girl een zooitje van maken. The Crack bijvoorbeeld, somt een beetje fatalistisch op dat de wereld naar de klote gaat, zonder dat het mensen lijkt te interesseren.

Synths spelen een belangrijke rol op On All Fours. Evenals de vette baslijnen van nieuwe bassiste Holly Mullineaux, alias Holy Hole. Of het haar invloed is, is de vraag, maar Goat Girl a la 2021 is een swingende band. Bijna alle liedjes zijn of ronduit of bijna dansbaar. Luister toch naar Anxiety Feels, dat wiegend relaxte ritme, dat een bijna bizar contrast vormt met de tekst.

De productie maakt deze plaat tot op zekere hoogte. In deze vorm komen de puike liedjes van Goat Girl uitstekend tot hun recht. Geen simpele oefeningen in couplet-refrein; de groep laat op deze plaat zien wat ze kunnen als het gaat om het componeren van liedjes met rare wendingen maar altijd gedragen door ijzersterke melodielijnen.

Als er al iets valt op te merken over dit album, dan is het misschien de opbouw. Ik kan mijn vinger er niet op leggen, maar bij elke beluistering lijkt het feestje pas echt te beginnen als Sad Cowboy inzet, zo’n beetje midden in de plaat. Nog niet direct, want het nummer heeft een eigenaardig slepend intro met enkel een synthpatroon en een gitaar. Dan valt het rammelende ritme in, met veel percussie en een belletje met de aantrekklingskracht van een sirene. Het is alsof de nummers daarna alleen nog maar sterker worden. En je bijna vergeet wat voor een sterke nummers er al aan vooraf zijn gegaan.

On All Fours van Goat Girl is een heerlijke plaat om keer op keer op te zetten. Waar je fijn op kun wiegen en wegdromen. En wat ten opzichte van het debuut vooral opvalt is dat deze plaat een consistent geheel vormt. Geen rare uitstapjes, geen rare inzinkingen maar stijlvast met een eigen geluid. En dat geeft aanleiding om onze beoordeling van een jaar of twee geleden naar aanleiding van hun debuutplaat, stellig te herroepen. Goat Girl is al die aandacht wél waard.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s