Oxes – Fourth Wall

Oxes (1998-2011) was een experimenteel, instrumentaal trio uit Baltimore bestaande uit gitaristen Marc Miller en Nat Fowler en drummer Christopher Freeland. Zelf omschreven ze hun muziek ooit als ‘heavy metal tone-gedichten’. The Fourth Wall is een uitgebreide 20-jarige jubileumeditie van het naamloze debuutalbum van Oxes. Het leuke van deze re-issue is dat het oorspronkelijke album is uitgebreid met hun eerste Peel Session (2002).  

Dat Fourth Wall op 27 november, de geboortedag van Jimi Hendrix, wordt uitgebracht is geen toeval. Gitarist Marc Miller is dan namelijk ook jarig en wordt – jawel – 42, het geboortejaar van Hendrix. Bent u er nog? En voor wie niet in toeval gelooft, Nat Fowler is geboren op de sterfdag van Jimi. Goed, genoeg trivia, want het gaat tenslotte om de muziek. 

Het eerste deel van het dubbelalbum mag bij menig liefhebber van instrumentale math-rock en postpunk bekend worden verondersteld. Zo niet, dan adviseren we om te beginnen met het opnieuw als single uitgebrachte Riki Creem Calls This One “Chivas Regal“, en vervolgens door te pakken met Panda Strong, dat begint met een aantal stevige metal-riffs voordat het nummer freakier en meer punk wordt.  

Echt interessant wordt het natuurlijk pas op de tweede schijf, want daarop staat de registratie van het optreden bij John Peel dat de band in zijn beginjaren gaf. Hierop is behalve magistraal gestoorde rock ook te horen dat de bandleden tijdens concerten wel in waren voor een geintje. Toch is dat slechts bijzaak, want deze vroege registratie laat vooral horen hoe gedreven het trio is om avantgardistische herrie te maken die wel degelijk onder de noemer muziek valt. En hoe!  

Heerlijk dat een band zo zwaar kan klinken zonder bas. Luister bijvoorbeeld naar het melodieuze Everlong, dat als interlude is ingeklemd tussen Panda Strong 1 en Panda Strong 2. Of naar And Giraffe, Natural Enemies, waarop beide gitaristen enige tijd hun gang kunnen gaan voordat Freeland weer invalt met zijn beukende slagwerk. Overigens wijkt dit niet veel af van het origineel, en dat maakt het des te bijzonder, want hoewel het lijkt alsof de muzikanten zonder vooropgezet plan hun stukken ten gehore brengen, de nummers zijn wel degelijk geschreven en volgen nauwgezet van tevoren bepaalde schema’s. Fourth Wall bevat nu eenmaal muziek voor fijnproevers die graag buiten de lijntjes kleuren.  

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s