Hayden Menzies (Metz): ‘Deze keer is het meer dan alleen volume en mayhem’

Energie en hele hoge geluidsdruk. Deze twee kenmerken van de Canadese Noise-formatie Metz horen we terug op hun nieuwe album Atlas Vending. Toch lijkt er iets veranderd. En is meer lucht, meer ruimte voor melodie. „Het is mijn favoriete album tot nu toe”, valt Metz drummer Hayden Menzies met de deur in huis. Waarom? „Ik ben blij met alles. Hoe het tot stand is gekomen tot en met de hoes. En de muziek is meer dynamisch. Dat maakt het gek genoeg voor mij makkelijker om te spelen dan de andere albums.”

Door: Wim du Mortier Foto’s: Jan Rijk

Hayden Menzies houdt zijn telefoon in zijn hand terwijl hij door zijn woning ijsbeert. Vanuit Nederland zien we een onrustig bewegend plafond, met er voor een vriendelijk en ontspannen glimlachende Canadees. „We kunnen er wel over klagen, maar dat verandert de zaak niet”, vertelt hij. „We moeten nu respectvol zijn en geduldig en hopen dat iedereen veilig blijft en ook op anderen in plaats van alleen zichzelf let.” Het klinkt alsof de drummer berust in de situatie. Toch wekt het onrustig bewegende beeld de suggestie van een gekooide tijger, die zijn energie niet goed genoeg kwijt kan in zijn appartement.

Lees ook onze recensie over Atlas Vending

Merciless, abrasive relentless, in-the-red distortion, absolute scorcher of paranoid dissonance and malicious force‘… Het zijn een paar vlammende beschrijvingen van het nieuwe album van Metz in een persbericht van platenmaatschappij Sub Pop. Het Canadese trio staat bekend om de spetterende energie en het oorverdovende volume dat ze produceren. Het maakt hun concerten tot een overdonderende ervaring, en het beluisteren van hun eerder verschenen platen niet voor iedereen weggelegd. „Die beschrijvingen in dat persbericht klinken angstaanjagend en als een vriendelijk compliment tegelijk. We dragen het als een soort badge of honour dat onze muziek intens en emotioneel is. Dat geldt ook voor ons nieuwe album. Toch denk ik dat er nu meer is. Er zijn zachtere stukken. En de productie is zodanig dat dit ook tot zijn recht komt. Om het anders te zeggen: bij eerdere opnamen genoten wij ervan als het overdadig overstuurd klonk. Zo ver zelfs dat het bijna moeilijk werd om er naar te luisteren. Ik denk dat wij daarmee mensen tegen ons in het harnas hebben gejaagd. Maar dit keer is de productie zo, dat het makkelijker is om er naar te luisteren. Omdat het de liedjes beter dient. Het is meer helder, transparant, ook zwaarder op een bepaalde manier maar niet door gruizige overstuurde distortion te gebruiken. Andere nuances en texturen hoor je nu beter omdat de productie die meer tot zijn recht laat komen. Deze keer is het meer dan alleen maar volume en mayhem.”

Waar komt die melodie ineens vandaan?

„Die is er altijd geweest, maar die verstopten we. Of we krabbelden op het laatste moment terug, en dan haalden we er een stuk uit – een melodieuze gitaar- of zanglijn bijvoorbeeld – of we verhulden het met lagen distortion. Melodie is er altijd geweest in ons hoofd, maar op de eerdere platen misschien een beetje spaarzaam terecht gekomen. Op deze plaat hebben we het toegelaten dat het echt doorklinkt. De nummers leenden zich daar ook voor. Dat is deze keer dus een bewuste keuze geweest.”

Is het alleen een kwestie van productie? Of speelt ook mee dat jullie een jaartje ouder worden?

Menzies lacht. „Ze kloppen allebei. Ik zeg niet dat het alleen maar met de productie te maken heeft. Maar de keuzes die bij de productie zijn gemaakt, komen voort uit het feit dat deze songs dit nodig hebben. Zodat je de songs zo hoort, zoals wij het bedoelen. Maar ja, we worden ook een beetje ouder. Met deze band hebben we altijd de ethos gehad dat we in beweging willen blijven. Anders kom je misschien in een situatie dat je als band een model hebt dat je telkens probeert te herhalen. Dat is gevaarlijk, zeker als je als band langere tijd wilt voortbestaan. En wij zijn al een poos bij elkaar. Als we te lang op dezelfde plek blijven in onze ontwikkeling, dan raken we ongeïnspireerd.”

Maar jullie evolueren toch zeker niet richting een melodieuze popband?

„De DIY punkscene waarin wij alle drie zijn opgegroeid, zullen we denk ik nooit loslaten. Maar we gaan zeker proberen nieuwe manieren te vinden om die achtergrond toe te passen bij het maken van muziek en er ons eigen ding van te maken. We zullen altijd die drie zelfde jongens zijn die deze ideeën uitvoeren, maar die ideeën kunnen veranderen.”

”We worden wat ouder en schuiven op naar muziek met lagen en dynamiek”

In het drukke bestaan van een toerende band is nu noodgedwongen even een pauze ingelast. Menzies mist toeren. Niet alleen omdat de band het graag doet, vooral ook omdat het hun primaire bron van inkomsten is. Wie wel eens een concert van Metz heeft bijgewoond weet dat het trio zich er met indrukwekkende energie instort. Lukt dat altijd? Elke avond weer? Is dat soms niet moeilijk op te brengen? „Oh ja, absoluut. Er zijn soms avonden, zo twee of drie weken onderweg en met nog twee of drie weken voor de boeg, en je bent moe, of er zijn dingen thuis aan de hand, of je bent er met je hoofd niet helemaal bij, of je wordt ziek en raakt fysiek uitgeput… Ja, dan zijn er avonden dat het moeilijk wordt om het op te brengen. Maar er is een enorm verschil tussen worstelen om de energie te vinden en worstelen om je er voor te interesseren, te motiveren. Als de interesse er niet is, en je daar op dat moment eigenlijk helemaal niet wilt zijn, dan is iets anders aan de hand. Maar ik geloof niet dat één van ons drieën daar ooit bij in de buurt is geweest. Want als dat gebeurt, kun je het misschien maar beter niet doen. Maar inderdaad, er zijn avonden dat ik het gevoel heb dat ik het niet kan bijbenen en mijn armen niet meer kan optillen. Meestal slijt dat twee of drie songs in de set en komt het gevoel en de energie wel weer terug. En realiseer je weer dat je er van houdt. Maar het romantisch idee dat we er elke minuut van genieten? Nee, het is fucking hard om te spelen en je een uur lang in het zweet te werken. Het is fysiek enorm veeleisend.”

Hoe ga je met die vermoeide momenten om? Geef je er wel eens aan toe?

„Daar is geen sprake van omdat we alle drie altijd honderd procent willen geven, elke show. Nu met deze plaat zijn er nummers met momenten waarin we heel even kunnen relaxen, en dat komt de nummers ook nog ten goede. Ik hoef in sommige refreinen niet zo hard te spelen omdat het beter is voor het liedje. Als ik op die momenten de deuken in mijn drums zou slaan, zou dat het nummer verruïneren, er de sfeer of de dynamiek in volume uit halen. Dit refereert weer aan waar we het eerder over hadden; dat we wat ouder worden en neigen op te schuiven naar muziek met lagen en dynamiek. En toevallig helpt dat ook in het doseren van de energie die we geven, omdat er momenten zijn waarin we dat wat kunnen sparen. Maar nu moet je dat niet uitleggen alsof we dit soort materiaal gaan schrijven omdat we oud en moe worden! Nog niet…”, grinnikt Menzies.

Metz tijdens Le Guess Who 2017

Behalve met veel energie spelen jullie ook hard. Hoe voorkom je gehoorschade?

„Om eerlijk te zijn heb ik in het begin helemaal niets gebruikt om mijn oren te beschermen. Maar op den duur wordt dat onverantwoordelijk, ook omdat we zo vaak spelen. Daarom gebruiken we nu altijd oordoppen, gewoon van die rubberen dopjes. Ik heb ooit eens op maat gemaakte gehad, maar ben die verloren. Dat is zonde want die zijn erg duur. Maar die vond ik ook minder fijn want als te veel geluid wordt geblokt, heb ik het gevoel dat ik niet op het podium ben. Dat vind ik niet fijn. Ik wil graag greep hebben op hoeveel geluid ik blokkeer en hoeveel ik nog steeds kan horen van de live instrumenten.”

”Melodie is er altijd geweest, maar die verstopten we”

„De dopjes die wij nu gebruiken zijn comfortabel en redelijk goedkoop. Iets dat ik heb geleerd van intensief toeren over langere perioden, is dat als je hele specifieke spullen gebruikt en je die verliest, dan zijn die erg moeilijk te vervangen. Maar als je dingen gebruikt die gangbaar zijn – ook als het gaat om drums, versterkers en effectpedalen – dan zijn die redelijk makkelijk te vervangen en kom je nooit in problemen. En dat gaat dus ook op voor die oordoppen. Als ik gewoon naar een drogist of apotheek kan om die oordoppen te halen, dan hoef ik me nooit zorgen te maken over een concert die avond waarbij ik onbekende spullen moet gebruiken. Want het werkt ook mentaal. Ik wil er niet over inzitten of ik wel lekker kan spelen omdat ik niet mijn eigen spullen heb, of dat ik het gevoel krijg dat het niet lekker klinkt. En dat allemaal omdat je afhankelijk bent geworden van dat ene specifieke stukje gereedschap. Het is gewoon handig om flexibel te zijn met die dingen. Zodat je om kunt gaan met elke situatie waarin je verzeild raakt.”

Kijk je uit naar het moment dat je weer kunt gaan spelen voor publiek?

„We kijken er erg naar uit om de nummers van dit album te kunnen gaan spelen. We moeten uiteraard geduldig zijn tot het veilig genoeg is. Dan denk ik dat mensen heel blij zijn dat ze weer naar shows kunnen. Dus we praten onderling wel over plannen voor een toer, maar nog niet concreet omdat we nog niet weten wanneer we dat ook echt kunnen gaan doen.”

„De release van Atlas Vending hebben we een klein beetje in de tijd doorgeschoven en we hebben er over gesproken om het nog verder uit te stellen. Maar we waren bang dat als je heel lang niets van je laat horen, mensen ons uit het oog zouden verliezen. Of dat iedereen tegelijk hun albums uitbrengt en we ten onder gaan in de massa. Ik weet het niet, er was voor ons gevoel geen goede of verkeerde manier om het te doen. Dus hebben we besloten toch redelijk dicht bij de origineel geplande releasedatum te blijven. En dan proberen creatief en inventief te zijn met wat we in de tussentijd kunnen doen. En maar hopen dat als we eenmaal wel mogen toeren, dit album niet al onder het stof ligt. Hopelijk vinden mensen het album net zo leuk als wij en blijft die lang onder de aandacht. Tot we ‘m eindelijk voor mensen kunnen spelen…”

Metz-zanger-gitarist Alex Edkins op Loose Ends 2019

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s