Bear’s Den + Paul Frith – Fragments

Het karakteristieke stemgeluid van Andrew Davie maakt ondubbelzinnig duidelijk dat Fragments een album van Bear’s Den is. Dat en de acht nummers die we al zo goed kennen van eerder verschenen albums. Zo zijn van debuutalbum Islands uit 2014 Isaac en When You Break vertegenwoordigt, van Red Earth & Pouring Rain Auld Wives, Broken Parable en Napoleon en van het vorig jaar verschenen album So That You Might Hear Me respectievelijk Fuel On The Fire, Crow en Breaker/Keeper. Of Fragments voor de fans aantrekkelijk is, is vooral aan hen om te beoordelen. De nummers hebben een interessante make over gekregen door componist Paul Frith, de man achter composities van o.a. The xx en Radiohead.

Het idee voor Fragments is ontstaan nadat Bear’s Den eind 2018 een drietal concerten met een voltallig orkest gaf. Tijdens deze shows werden nummers van de band herwerkt door Paul Frith. Hij voegde o.a. een strijkerskwartet en een klassieke pianist toe. Het resultaat is indrukwekkend, maar legt ook andere accenten. Zo is folk verdrongen door pop en licht klassiek. Hoe dat valt bij de luisteraar is een kwestie van smaak. Dat neemt niet weg, dat het dapper is wat Bear’s Den doet. Kevin Jones en Andew Davie hebben hun nummers uit handen te geven aan Frith zodat hij ze kon opbreken in verschillende stukken om er een sterker geheel van te maken. Frith heeft dat vertrouwen niet beschaamd, want ondanks dat het album Fragments heet, is het toch een eenheid gebleven.

De nieuwe nummers zijn kort en lijken vooral bedoelt als bruggetje. Can’t You Hear It is een soundscape van een minuut. As The Clouds Began To Part is twee keer zo lang en is duidelijk geïnspireerd door Isaac van Bear’s Den en het vormt in mijn optiek dan ook de intro naar dit nummer. Direct na Isaac volgt Fire Works Flashing, dat ook een overduidelijk stempel van Bear’s Den heeft. Lightning Trying To Escape tenslotte, is een licht klassiek stuk(je) dat Napoleon, waarmee Fragments wordt afgesloten inleidt.

De conclusie is dat op Fragments popmuziek en hedendaags klassiek moeiteloos worden samengevoegd. Dat daardoor folk als element is verdwenen zal de ene luisteraar jammer vinden, de ander worst wezen. Fragments is voor sommigen mogelijk een ingang naar eerder werk van Bear’s Den, voor anderen is het een aardige aanvulling op het oeuvre tot dusver.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s