Vessels: ’De volgende plaat wordt meer catchy’

„Wie heeft die dag ook alweer gereden”, vraagt Peter Wright met zijn neus in zijn laptop. „Ik”, antwoordt Tim Mitchell, „dat was die dag dat we de weg kwijtraakten en rond die Tesco moesten rijden.” Even wordt het stil aan tafel in Rotown waar de band Vessels uit Leeds een maaltijd nuttigt voor zij hun apparatuur op het podium klaar gaan zetten. Dat leest Wright de uitslag voor: „Lee 5 uur en 2 graveyards, Martin 3 uur en 2 graveyards, Tim 2 uur en 1 graveyard, Tim 7 uur en 2 graveyards en ik 4 uur en 3 graveyards.”

„We hebben alleen al een half uur nodig om alle kabels aan te sluiten”, vertelt toetsenist Tom Evans en beetje gespannen omdat de band in Rotown naar hun eigen inschatting eigenlijk te weinig tijd heeft om alle apparatuur klaar te zetten en een grondige soundcheck te doen. De band is nog opgewonden van het voorgaande concert in de ronde zaal van La Botanique in Brussel. Vessels zit midden in een transitie. Nog niet zo lang geleden maakten de vijf Engelsen instrumentale post- of mathrock, met inzet van gitaren. Nu staan er voornamelijk keyboards en laptops op het podium; Vessels is een electro-act geworden. Eerder dit jaar verrasten zij hun fans met een bijna loungy electroplaat Dilate. En op deze tour zijn ze in feite aan het leren hoe ze die muziek, die voornamelijk thuis en inde oefenruimte stukje bij beetje in elkaar werd gezet, live het beste kunnen uitvoeren. Het optreden in Brussel vormde een voorlopig hoogtepunt. De meegereisde geluidsman begint het kunstje te leren en vond Brussel het best klinkende optreden tot nog toe. De man achter de merchandise is wild enthousiast. „Ik zie ze elke avond beter worden. Deze jongens worden geweldig, let maar op.”

Twee werelden
Live klinkt Vessels veel energieker dat op hun laatste plaat Dilate. De live-vertolking van de nummers pakt steviger uit en is meer geschikt voor een dansgraag publiek. „De transitie is eigenlijk in fasen gegaan. We hielden allemaal al van verschillende vormen van elektronische muziek. Een hele poos geleden zijn we al voorzichtig gaan experimenteren met elektronica. En in stappen is dat gegroeid. Als een experiment goed voelde, gingen we er mee verder. Het is dus geleidelijk gegaan, en niet dat we op een ochtend wakker werden en een electroband waren. Als je luistert naar Dilate dan zul je horen dat we wel andere instrumenten, gebruiken, maar de wezenskenmerken van de post-rock die we eerder maakten, zijn nog steeds aanwezig. Het is een combinatie van twee werelden; het is live muziek én elektronisch tegelijk”, vertelt Martin Teff, het enige bandlid die zich nog vastklampt aan een gitaar en basgitaar.

Herinterpretatie
Drummer en toetsenist Lee J. Malcom legt uit dat de band bij het oefenen voor de tour stukje bij beetje de opstelling op het podium heeft moeten uitdenken. Het uitvoeren van de plaat leidde tot een herinterpretatie van de nummers en een podiumopstelling waarmee de band nu live goed uit de voeten kan. Hij verwacht dat ze daar profijt van gaan hebben als zij na deze Europese tour weer de studio in gaan om nieuw werk op te nemen. Dat wordt geen knip- en plakwerk meer maar kan nu in feite in één keer worden opgenomen.

Teff: „Ik heb wel een beetje een idee waar het heengaat. Maar we hebben nog geen gezamenlijke visie dus het is nog afwachten hoe die opnamen gaan uitpakken. Het wordt vast een proces van trial en error. We experimenteren wat, proberen verschillende manieren uit, luisteren er naar en bepalen wat werkt en wat niet. Zo bouwen we voort. En uiteindelijk heeft het mixen natuurlijk nog een enorme impact op hoe het gaat klinken. Maar één ding is zeker: het wordt electro. En ik zou het mooi vinden als we er in slagen de live-energie in de opnamen te vangen en dat het meer geschikt wordt voor de dansvloer. Meer catchy. Maar dan niet alleen maar vierkwartsmaten. We willen het wel interessant houden. En ook niet meer zo’n opbouw dat je een thema minuten lang blijft spelen en er telkens iets aan toe voegt. Er zijn bands die daar heel goed in zijn maar ons begint dat een beetje te vervelen.”

Wel of geen producer
Op het podium wordt intussen een imposante batterij aan instrumenten opgebouwd. Malcom bestuurt live een laptop, een synth – de legendarische MS20 van Korg die hij van een huisbaas kocht die ‘een synthesizer op zolder had staan waar hij toch niks meer mee deed’ – en drumt stukken mee. Hij vertelt dat producer Richard Formby een belangrijke rol heeft gespeeld bij het tot stand komen van Dilate. Vessels had in de zoektocht naar een elektronische sound veel opgenomen en kwam er niet meer uit in de mixfase. „Een producer kan dan met een frisse blik helpen aan te geven wat wel en wat niet werkt.” Voor de nieuwe plaat gaat de band samenwerken met Alex Banks, die ook al tekent voor de remix van Elliptic, een van de steviger nummers op Dilate. „We hebben bij het maken van de laatste plaat veel geleerd. We weten wat we in elk geval niet meer moeten doen maar er zijn ook dingen die we zeker weer zullen herhalen”, vertelt Teff. „Ik heb het gevoel dat we er nu veel beter voor staan dan toen. En we hebben ook al veel meer materiaal om mee aan de slag te gaan.” Wat hem betreft blijft de rol van de producer ook dit keer beperkt. „We hebben niet iemand nodig die er zijn stempel op drukt. En we hebben ook geen producer nodig om ons een visie te geven. Daar ruziën we onderling veel over maar komen daar altijd op den duur wel uit. Een producer kan alleen helpen met een frisse blik het eindresultaat te bepalen.”

Gefocust
De band kent elkaar al ruim 10 jaar en ze leerden elkaar kennen op de universiteit in Leeds. Allemaal jongens met een goede opleiding en banen naast de hobby. Drummer Tim Mitchell woont tegenwoordig in Bristol waar hij voor een uitgeverij werkt. Hij moet twee uur reizen om naar Leeds te gaan. Dat zorgt er voor dat de band nu alleen af en toe maar bij elkaar komt. En dan voor een langere periode, zoals nu rond de tour. „Vroeger schreven we nummers door met elkaar uren in een oefenruimte door te brengen en eindeloos een riff of keyboardlijntje te spelen in de hoop dat er iets magisch gebeurt. Dat werkt nu niet meer. Lee en Tom zijn de creatieve mensen in de band en die komen met ideeën. Op computers kunnen we makkelijk met stukken schuiven of dingen toevoegen of weghalen. Zo zoeken we naar het beste arrangement. En uiteindelijk komen we dan bij elkaar en werken het al spelende in een oefenruimte verder uit. Dan kan er toch nog weer van alles aan worden veranderd. Het bandaspect speelt dus nog wel degelijk een rol. Maar noodgedwongen werken we nu veel meer gefocust en proberen er in korte tijd zo veel mogelijk uit te halen.”

Temperament
Toetsenist Peter Wright noemt zich in de band ‘spreadsheetman’. Hij houdt de boekhouding bij. Ook van het aantal gereden uren. De lads from Leeds kennen elkaar door en door en hebben volgens Teff totaal verschillende persoonlijkheden en temperamenten. Op tour met vijf bandleden, twee helpers en een berg apparatuur in een klein busje; dat gaat niet altijd goed. „Het is meer alsof ik met zes vriendinnen op pad ben”, zegt Teff met een glimlach. „Ik vind het normaal leuk om mensen te narren maar op zo’n tour hou ik me een beetje in. Je moet weten wanneer je moet stoppen.” Het oplezen van het aantal gereden uren en ‘graveyards’ zorgt voor wat gemor binnen de band. „Een ‘graveyard’ is een rit na het optreden naar de plek waar we slapen. Dan moet je dus nuchter blijven en daarmee verdien je dus extra punten”, legt drummer Mitchell uit, die tegen de spreadsheetman sputtert dat hij liever morgen lang achter het stuur zit. „Niet dat ik me nog lam zuip na een optreden. Als ik me een volgende dag daardoor niet lekker fit voel, vind ik dat tegenwoordig zonde van de tijd. Maar zo af en toe wil je toch nog even lekker iets kunnen drinken. Dus ik doe die ’graveyard’ vanavond niet.”

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s