Rachel Sermanni: ’Ik vind het leuk van genre naar genre te hoppen’

Kort voor haar concert in het Rotterdamse Vessel 11 roept niemand minder dan Fink met een tweet zijn fans op naar haar te gaan kijken. Rachel Sermanni glundert als ze vertelt over haar contact met Fink, en zo heeft de 23-jarige Schotse schone nog wel meer bekende kampioenen. Een getalenteerd singer-songwriter op zoek naar haar eigen stem.

Dit voorjaar verscheen haar debuutplaat Tied To The Moon. De piepjonge Schotse zet zichzelf daar neer als een singer-songwriter met een brede oriëntatie. Een stap weg van het folk-imago, met een paar stevige nummers met band en licht overstuurde gitaren. Daar staan kleine folkachtige nummers tegenover. Nummers als Ferryman dat zo kan doorgaan als een stokoud traditioneel liedje.

„Ik hou van allebei: hard en zacht. Ik hou van veel energie in de muziek maar ook om helemaal alleen op een podium te staan”, vertelt Sermanni. „De plaat is meer bandgeoriënteerd; groter en zwaarder. Ritme is belangrijk en daarom spelen we nu ook live met drums. Gisteren zijn we onze tour begonnen in Amsterdam en daar kregen we een speciaal voor ons gemaakt drumstel. Het is handgemaakt door een bouwer onder de naam Serenity Drums. Hij sprak ons na een concert aan en zei ‘ik wil voor jouw een drumstel maken’. Hij heeft twee weken bijna zonder slaap gewerkt en nu staat hier een drumstel uit oud gerecycled hout. Het ziet er geweldig uit en klinkt prachtig. Een hele bijzondere drumkit. De sound past erg goed bij mijn muziek. Ik moet geen rocksound hebben, maar iets subtiels, akoestisch en percussief. Dat is precies wat deze drums doen.”

Sermanni’s ogen spetteren van trots en opwinding. Haar charme verbindt niet alleen beroemde collega’s aan haar maar ook instrumentbouwers en, naar later die avond in Rotterdam zal blijken, een kleine schare trouwe fans.

Op de plaat schiet je alle kanten uit. Je lijkt nog op zoek naar je eigen stijl.

„Ik wil alles doen. En ik schrijf ook niet met het doel op een bepaalde manier te klinken. de liedjes zijn wat ze zijn en hebben elk een andere benadering nodig. Het gaat inderdaad van folk en traditioneel naar rock en best zwaar. Ik denk ook niet over genres na en het is natuurlijk zeker niet zo dat ik baanbrekende vernieuwende dingen doe. Maar ik vind het leuk om binnen één plaat van genre naar genre te hoppen. Toch zijn er wel verbindende elementen aanwezig; een coherente visie en sound. Dat zit bijvoorbeeld in de methode van opnemen. Er zijn live-opnames, dingen die ik thuis heb opgenomen met vrienden. Het straalt een warm gevoel uit, dat is voor mij authentiek. En wat betreft de teksten is alles verbonden aan de titel van de plaat. Tied To The Moon beeldt voor mij het idee uit dat we in het donker zijn en naar licht streven. In schrijf vanuit donkere plaatsen met de intentie licht te brengen of te verlichten.”

Jouw liedjes gaan over persoonlijke ervaringen, zo lijkt het. Voelt dat niet ongemakkelijk om over jezelf te zingen midden in een vluchtelingencrisis?

„Dat is een goed punt. Mijn liedjes komen inderdaad voort uit persoonlijke ervaringen. Ik heb er nog niet eerder zo over nagedacht. Niet dat het me niet interesseert. Maar ik heb niet de kennis om daar met verstand over te kunnen schrijven. Als ik tussen vluchtelingen zou leven, dan weet ik zeker dat ik dan ook over de ‘kleine dingen’ zou zingen; de gevoelens, intermenselijke dingen, relaties. Maar ja, de dingen die gebeuren zijn verschrikkelijk. Ik weet voor mezelf dat dit soort dingen me zo verdrietig maken. En je zou willen dat mensen meer compassie zouden tonen. Dus dat zet me wel aan het denken. Er zijn verschillende manieren om compassie in mensen los te maken. Ik werk daar op een kleinere schaal aan. Bijvoorbeeld oor hoe ik met mensen om mij heen omga. Ik denk dat mensen dat wel zullen herkennen als ze naar mijn muziek luisteren en er hun eigen uitleg aan zullen geven. De boodschap is in essentie dat ik als artiest mij niet in de positie voel om over anderen te oordelen. Ik kan alleen proberen goed te doen en wat ik doe met een goede intentie doen.”

Op de hoes van Tied To The Moon staat een pentekening van een vrouw. Een ongemakkelijke tekening. Heb jij die getekend?

„Ja, hier in Rotterdam. Ik heb trouwens alle tekeningen gemaakt voor het artwork; ook de tekeningen en aquarellen in het boekje. De tekening van de vrouw op de voorzijde van de plaat heb ik gemaakt toen ik een keer bij vrienden in Rotterdam logeerde. Zij hadden me uitgenodigd om te komen spelen en ik was van plan er vier dagen te blijven. Zij wonen in een school en hebben daar ateliers. Ik voelde mij in die creatieve omgeving zo thuis en de mensen waren zo aardig dat ik er uiteindelijk twee weken ben gebleven. Die vrienden hier in Rotterdam zijn een soort familie voor me geworden.

Het was een intense tijd. Zij hebben me ondervraagd over wat het is om een kunstenaar te zijn. Ik kon er alles doen en laten wat ik wilde. Het voelde gewoon heel warm en comfortabel. Een van de jongens daar vroeg me waarom ik eigenlijk niet zelf het artwork voor de plaat maakte. Ik heb dat uit onzekerheid van me afgeschoven met het excuus dat ik er geen tijd voor had, maar kon er toch niet omheen. Oké, ik ga het zelf proberen te doen. Daar zat ik dus op de vloer en mediteerde over het idee hoe het is om ‘Tied To The Moon’ te zijn. Ik heb vier dagen van alles getekend en geschilderd. Op een gegeven moment waren mijn vrienden in het Nederlands aan het discussiëren over belichting van film, en hoe je in het donker kunt filmen. Ik was aan het tekenen bij kaarslicht en ze bliezen die op een gegeven moment allemaal uit. Op dat moment heb ik in het duister op de tast een dame getekend. Ik kon dus niet zien wat ik maakte. Ik deed het met inkt en ik wist dat haar ogen me recht aankeken en dat haar armen achter haar rug lagen. Toen het licht weer aanging, heb ik haar alleen nog rode lippen gegeven. ‘Jongens, volgens mij heb ik haar getekend’ heb ik toen geroepen. Dat was zo’n krachtig moment; we hadden allemaal kippenvel.

Ik vond die tekening toen nog niet geschikt voor de cover: het is te donker, te angstaanjagend. Maar naar mate er meer tijd verstreek drong de keuze zich toch op; ik kon niet meer om haar heen. Ze werd steeds zachter en ik ben op haar gesteld geraakt.

Ik teken trouwens veel naakte vrouwen. Naakte dames in allerlei verschijningen. Het zijn altijd aparte karakters en ze zijn eigenlijk altijd een voorstelling van een ‘mystieke mij’. Ze heeft altijd kenmerken die ik niet in werkelijkheid niet heb. Ze rookt of zit met een glas wijn. Allemaal dingen die ik zelf nooit doe maar leuk zijn om te tekenen. Het is trouwens grappig hoe ongemakkelijk mensen zich voelen als ze naast een vrouw zitten die naakte vrouwen tekent. Dat is echt grappig. Ik schaamde mij daar in het begin voor, maar ben er nu wel aan gewend. Naast naakte vrouwen – altijd in lijnen en met inkt – maak ik kleurrijke tekeningen over mijn dromen. Die noem ik freams: een frame voor een droom.”

De dame op de hoes lijkt een hele kwetsbare oudere vrouw, of ben jij het toch?

„Ze is kwetsbaar maar ook erg stoer: ze kijkt je recht aan, er is niets verstopt. Toen ik eenmaal al het artwork had gemaakt om het boekje bij de plaat te vullen, kreeg ik het gevoel dat ik zo veel meer van mijzelf in de plaat had geïnvesteerd. Alles van mij zit er in. Ik begreep ook meer van de plaat. Alsof de puzzelstukjes op hun plaats vielen. Het is dus dankzij een paar vrienden in Rotterdam dat dit gebeurde. Maar om je vraag te beantwoorden: ja, ze is zeker mij in een of andere vorm. Ik maak graag kwetsbaarheid in mensen los. We hebben allemaal daarin onze grenzen. Ik ook. Er is een punt waarna ik juist helemaal niet-kwetsbaar word. Niet op het podium, daar ben ik altijd heel kwetsbaar. Maar in andere situaties pas ik meer op mijn tellen. Ja, je kunt jezelf nooit genoeg analyseren”, lacht Sermanni.

Een gedachte over “Rachel Sermanni: ’Ik vind het leuk van genre naar genre te hoppen’

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s