Er zijn mensen die muziekpromotie benaderen als een exacte wetenschap. Die maken zich druk over de optimalisatie van conversie en rekenen uit wat de CPM is voor ze aan de slag gaan. Ik geloof daar niet zo in, volgens mij moet je gewoon doen waar je zelf enthousiast van wordt en daarna op het beste hopen.
Voor zover we weten, hebben we in Drenthe nog nooit een kaart voor Left of the Dial verkocht. Wel in alle andere provincies, maar volgens ons ticketsysteem is Drenthe nog onontgonnen gebied. Dat vinden we irritant. Oké, het is al gauw tweeënhalf uur rijden en er wonen minder mensen in heel Drenthe dan in Rotterdam, dus helemaal onlogisch is het niet, maar toch. Als er mensen in piepkleine Engelse dorpjes de oversteek naar Rotterdam wagen in oktober, waarom zou er dan geen Drent te vinden zijn die drie dagen bands wil kijken in onze stad? Dat we dit jaar voor het eerst een Drentse band op de line-up hebben staan, zou het in elk geval al een stuk aannemelijker moeten maken. Toch willen we geen enkel risico nemen en loopt er sinds vorige week een enorme postercampagne door heel Drenthe.

Ik geef meteen toe dat het eigenlijk nergens op slaat. Waarom zou je zoveel moeite doen om in één specifieke provincie wat kaarten te verkopen? Dat komt doordat iemand hier op kantoor de slogan ‘Rotterdam, de minst Randstedelijke stad van de Randstad’ heeft bedacht. Die vinden we te mooi om niet te gebruiken, dus hebben we direct posters besteld en een paar honderd frames geboekt. RTV Drenthe hing meteen aan de lijn bij de Drentse band voor een interview en in een lokale krant verscheen een artikel met de titel ‘Rotterdams festival zoekt Drentse bezoekers’. Wij vinden de campagne dus nu best al een succes.
Alleen hebben we sinds de campagne loopt nog geen kaart in Drenthe verkocht. Wel opvallend veel in Groningen en Ierland. Met een beetje goede wil zou je kunnen denken dat er toevallig wat Groningers op de terugweg van een zuidelijke vakantie onze posters hebben zien hangen en direct kaarten hebben besteld. De toename van de kaartverkoop in Ierland is daarmee nog niet verklaard, maar wat doet het er toe? Muziekpromotie is nou eenmaal geen exacte wetenschap en we verkopen Left of the Dial sowieso wel uit. Gewoon op enthousiasme.
Minke Weeda
