Toby Goodshank maakte furore in de door Adam Green en Kimya Dawson opgerichte anti-folkband The Moldy Peaches. Liefhebbers van die band zullen ongetwijfeld Truth Jump Fall kunnen waarderen en wellicht kennen ze dit album allang, want het kwam reeds in 2011 uit. We hebben hier te maken met een heruitgave door het underground label Tiny Room Records.
Het album opent met het titelnummer en wie de openingszin luistert, kan niet anders dan concluderen dat het, ondanks dat het tien jaar oud is, behoorlijk actueel klinkt: “We got the genearator bill in the mail today / That’s when my father freaked out at the very bottom of his vocal range”. Het nummer is een krachtige opener en geeft de luisteraar direct een goed beeld van hetgeen in het vervolg te horen is.
Niet dat het allemaal over huiselijke onderwerpen gaat. Neem bijvoorbeeld Prelude To Fire, waarin Goodshank diepgaat als soulsearcher: “I wanna love me, but I don’t know how / I wanna leave this life / /I wanna change but I don’t know how / I’ve got to change / I’m scared to stay the same”. Terwijl Goodshank zichzelf begeleidt op akoestische gitaar en hij verder minimaal wordt bijgestaan door drums, bas en orgel, gearrangeerd door producer Jack Dishel (die je ook uit de Moldy Peaches zou kunnen kennen), komt dit behoorlijk binnen.
En toch is het lastig om een favoriet nummer te ontdekken. Alleen wat dat betreft is de heruitgave volledig te rechtvaardigen. Kom er maar om, een album dat weet te pakken van begin tot eind, zonder dat je de vinger erachter krijgt waarom het zo goed is. Komt het door de afwisseling van gewone onderwerpen en soms cryptische storytelling? Zijn het de evenwichtige arrangementen, die zorgen dat de balans niet doorslaat van weemoed naar depressie? Wie het weet mag het zeggen. Ik vind het al met al reden genoeg voor een hernieuwde kennismaking.