Julien Pras speelt tegenwoordig in een stoner metal band. Hij zingt en speelt gitaar in Mars Red Sky en doet daar nog van alles naast. De muzikant uit Bordeaux vindt dan nog de tijd om af en toe eens achter zijn viersporen-recorder plaats te nemen en er op los spelen. En wat je niet zou verwachten van een stoner metal-artiest is dat er dan puntgave kleine liedjes uit zijn vingers vloeien, liedjes met een aangenaam rafelrandje. En omdat het op een cassetterecorder is opgenomen heet het lo-fi en hoor je af en toe de bandruis als onderdeel van de voor deze release mooi opgepoetste sound van Victory Hall, de naam waaronder Pras zijn knutselwerk uitbrengt.
Niet minder dan 18 tracks krijgen we van Pras om de oren op zijn nieuwe album The Someday Herald. Allemaal liedjes die zelden de 2 minuten ontstijgen, met kop en staart, indie-invloeden: de liefhebber weet dan genoeg en denkt direct, ah!, een Frans equivalent van Robert Pollard, en zo is het. Zij het dat Julien Pras ons met deze verzameling trakteert op een breder spectrum aan stijlen en sounds. Zijn palet is zo mogelijk nog rijker dan dat van zijn beroemde genregenoot (of misschien wel voorbeeld, want een enkel liedje doet in stijl van de zang bijvoorbeeld aardig aan Pollard denken). Dat is meteen een voor- en nadeel. Want de veelzijdigheid maakt The Someday Herald te pruimen ondanks de grote hoeveelheid content die we moeten verwerken, maar zorgt er ook voor dat er voor iedereen wel een paar liedjes tussen zullen zitten die net wat minder zijn (wat ons betreft bijvoorbeeld het wat softe in de video gespeelde Predatory Birds). Niet voor niets noemt platenlabel Tiny Room Records het een ‘collectie’ verzameld over een periode van 12 jaar (toen Pras onder deze naam voor het laatst een album uitbracht).
Toch een aanrader om kennis mee te maken, deze Franse songwriter. Want er staan echt hele mooie liedjes op deze plaat zoals Engaged, Johan-achtig Face Value, beatlesque vervreemdend The Burning Slate of Windshield dat ritmisch net niet lijkt te kloppen wat prachtig aansluit bij de vervormde geluiden.