Ik word altijd blij van Canadese singer-songwriters. Echt, het tegendeel moet nog bewezen worden. Wanneer ze vervolgens een album uitbrengen op een sympathiek Nederlands DIY-label, dan kunnen ze hoe dan ook op mijn waardering rekenen. Of dat terecht is? In het geval van Matthew Swann, beter bekend als Astral Swans, is daar geen twijfel over mogelijk. De Canadese singer-songwriter uit Calgary brengt met het self-titled album Astral Swans een prettig gevarieerd album op de Nederlandse markt via Tiny Room Records uit Bilthoven.
Qua stijl laat Astral Swans zich eenvoudigweg beschrijven als introspectieve folk uit de late jaren-60 met een vleugje eigentijdsheid. Is het indie, folk, of indie-folk. Wat mij betreft is dat voer voor snobs. Feit is dat ik het titelloze album van de Canadees behoorlijk te pruimen vind. Elk nummer is als een kortverhaal met kop en een staart over de trieste schoonheid van alledaagse momenten.
Het openingsnummer Spiral gaat over de onzekerheid die quarantaine naar aanleiding van de pandemie met zich meebracht. Het refrein is overigens onweerstaanbaar catchy. Bird Songs is geschreven naar aanleiding van het luisteren naar vogels in het park en hoewel Swann zo te horen genoeg in zijn mars heeft om zelf een album te vullen, nam hij op magistrale wijze een cover op van Cat Power: op Cross Bones Style is hij samen te horen met Julie Doiron (Eric’s Trip, Mount Eerie) die een van de vele gastbijdragen op dit album voor haar rekening neemt.
Het album wordt afgesloten door twee prachtige nummers. More Nothing Than Something weet melancholie op te roepen. Het zit hem in de melodie, de zang en in de freaky geluiden aan het eind, die wel met behulp van een ballon gemaakt lijken te zijn. I Was Awake For Awhile heeft dezelfde sfeer, maar dan een tandje langzamer. Het nummer, dat ingaat op de ervaringen van iemand die gedurende meerdere dagen wakker is geweest, is mysterieus en eindigt enigszins psychedelisch met steeds chaotisch wordende drums.
Astral Swans klinkt rijk, ruimtelijk en gevarieerd door delicate strijkersarrangementen, atmosferische synth-freak-outs en buitenissige gitaarsolo’s. Maar bovenal is er Swanns unieke stem die moeiteloos een weg vindt van zijn natuurlijke bereik naar zijn kenmerkende falsetstem.