Son Lux – Tomorrows III

Met Son Lux’ nieuwe plaat Tomorrows III wordt een drieluik van full length albums afgesloten dat binnen een sneltreinvaart uitgebracht werd. Een ambitieus project, zowel in letterlijke omvang dus, als in thematiek. Op het drieluik houdt Ryan Lott, de man achter Son Lux, zich bezig met verandering in de wereld. Een plaat die, zeker niet onbedoeld, perfect past bij de huidige tijdsgeest.

Door: Mink Steekelenburg

Goed, het derde en afsluitende deel dus, Tomorrows III. Het album opent met het intens filmische en instrumentale Unbind, dat vanuit een strijkerthema aangevuld wordt met bombastische drums, om vervolgens af te sluiten met een veel te harde gitaarsolo. Waar het nummer de luisteraar van begin af aan meteen betovert, spuugt het die net zo hard weer uit met die bijna misplaatste gitaarsolo, waarna de in het begin nog zo mooie strijkers, volledig de weg kwijt lijken te raken. Een curieus begin.

Het album vervolgt met A Different Kind of Love, waar we de kenmerkende sound van Son Lux weer terughoren; sinister, ergens tussen post-rock en elektronica in, bij vlagen zelfs een klein beetje funky, afgetopt met het trillerige stemgeluid van Lott. Dat klinkt als een wonderlijke combinatie, maar het werkt echt fantastisch samen. Een belangrijk aspect van de muziek van Lott, is de fantastische productie. Wanneer je Tomorrows III, of een van de voorgaande platen, op koptelefoon beluistert, begeef je je in een fantasiewereld waarin de experimentele geluiden je op een aangename manier om de oren vliegen.

Een bezwerend hoogtepunt op het nieuwe album is het nummer Severs, waarop experimentele artieste Holland Andrews de leadzang voor haar rekening neemt. We horen Andrews, aangevuld met krakende, diepe bassen en zwermen van stem en strijkers in de climax zingen ‘I can sever, I need to sever‘, wat letterlijk zoiets als ‘plotseling afsplitsen’ betekent. Na het hoogtepunt vraagt Andrews ons sussend om los te laten.

Tomorrows III is een album vol prachtige geluiden, neem bijvoorbeeld de piano die klinkt alsof hij onder water is opgenomen in het nummer The Hour en de explosieve drums op Come Recover, het klinkt allemaal uitmuntend. Toch blijft de songwriting net wat achter bij doorbraakalbum Lanterns, waarop bijvoorbeeld Lott’s grootste hit Easy te vinden is.

En daar zit direct de crux van Tomorrows. Wellicht dat de ambitieuze grootte van dit project ervoor zorgt dat alle drie de albums niet je favoriete album van Son Lux zullen worden. Wanneer de beste nummers van dit drieluik samen één album hadden gevormd, was dat misschien wel een ander verhaal geweest.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s