Serpentwithfeet – Deacon

Op Deacon, het nieuwe album van Josiah Wise, beter bekend als Serpentwithfeet, slaat de artiest duidelijk een gladdere muzikale richting in. En weet je wat? I like it. De in LA woonachtige zanger en producer bezingt op zijn tweede album een fantasiewereld waarin genormaliseerde zwarte homoseksuele liefde en tederheid centraal staan.

Door: Mink Steekelenburg

De experimentele arrangementen van debuutalbum Soil, worden op Deacon ingeruild voor muzikale omlijstingen die regelrecht van een r&b-cd uit de jaren ’90 en ’00 geplukt zouden kunnen zijn. Neem bijvoorbeeld het akoestische gitaarthemaatje op Amir, dat van TLC’s No Scrubs geleend lijkt te zijn. Ondanks deze muzikale stijlwisseling, blijven het eigenzinnige stemgeluid en -gebruik (vol adlips!) van Wise totaal Serpentwithfeet.

Zwarte homoseksuele liefde wordt op Deacon bezongen alsof het – zoals het zou moeten zijn – de normaalste zaak van de wereld is. En wat is dat een plezier om naar te luisteren. Met de single Same Size Shoe, wordt bijvoorbeeld het feit gevierd dat Wise en zijn ‘Boo’ dezelfde schoenmaat hebben. Aan die viering komt zelfs een triomfantelijk klinkende mondtrompet te pas. In de bijbehorende videoclip zijn Wise en zijn vriend te zien in een wereld waarin hun liefde compleet normaal en geaccepteerd lijkt te zijn. De ‘top rated comment’ op YouTube slaat de spijker op de kop: “Finally something about a couple of black boys that’s not about suffering, trauma, sadness etc. A beautiful, fun, soft and romantic song and video AS WE DESERVE. Serpentwithfeet is serving and i’m here for that”.

Precies op het moment dat de geen-vuiltje-aan-de-lucht-sfeer van Deacon een klein beetje begint te vervelen, grijpt Wise in het nummer Heart Storm terug naar de experimentelere instrumentatie van zijn debuutalbum. Hierin zijn glansrollen weggelegd voor zangeres Nao, diepe bass drones en een bijna Stranger Things-achtig synthesizer arpeggio. Het album sluit af met de mede door Sampha geproduceerde lead single Fellowship: meteen het meest catchy nummer van de plaat. Hierop laat Wise al doorschemeren wat het thema van de rest van het album is geworden: “I’m spending less time worrying and more time recounting the love”.

Deacon is zowel een heerlijk positief album om bij te schuilen voor de negativiteit in de wereld, als een album dat laat zien hoe veel fijner de wereld zou zijn als deze liefde door iedereen geaccepteerd zou worden. Het contrast tussen het vol getatoeëerde gezicht van Wise en de liefheid van zijn teksten op dit album lijkt een goede metafoor te zijn voor de discrepantie tussen de boodschap van dit album en de huidige schrille realiteit. Deacon leert me echter dat ik mijn cynisme wellicht wat vaker mag inruilen voor een dosis positiviteit.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s