Silversun Pickups klinkt lichtvoetiger: ’Met de tijd veranderen onze interesses’

Dromerige refreintjes over beukende drums en een gitaarmuur die de hoogtijdagen van de grunge doet herleven. Dat is jarenlang het handelsmerk geweest van Silversun Pickups uit Los Angeles. Critici merken dan op dat het een Smashing Pumpkins-kloon is. Alsof de band daar dan ook bewust voor kiest. „Onzin”, reageert zanger-gitarist Brian Aubert. Bovendien is het maar de vraag in hoeverre die observatie nog opgaat sinds het verschijnen van hun nieuwe plaat Better Nature eerder dit jaar. Een plaat die in aanpak en sound een stap weg van de Pumpkins-droomgrunge lijkt te zijn.

Better Nature wordt minder gedomineerd door de gitaarmuur die eerder werk kenmerkte. De liedjes lijken daardoor ook lichtvoetiger. „Dat is een goede observatie denk ik”, zegt Brian Aubert. „Maar het is geen strategie, we hebben er niet over nagedacht. Het is zo vanzelf ontstaan. Eerlijk waar. Met de tijd veranderen onze interesses”, legt de zanger-gitarist uit.

Op de plaat maken de gitaren als het ware ruimte voor de elektronica. „Toch heeft de band een eigen geluid. En in de kern kunnen we dat eigenlijk helemaal niet veranderen. Die kern sijpelt door in alles wat we doen. Het is hoe we klinken als we samenspelen. Maar ik vind het wel leuk om te kijken hoe ver we bij het opnemen van nummers daarvan kunnen afwijken, tot het moment dat we denken, nee, dit zijn wij niet meer. Elektronica hebben we altijd gebruikt. Maar op de nieuwe plaat hebben we het meer naar voren gebracht. Maar als je goed luistert staan alle instrumenten op deze plaat op de voorgrond. Niemand kan zich deze keer verstoppen.”

Op Carnavas, Swoon en Neck Of The Woods klinkt de grunge nog stevig door, met name door de muur van gitaren die klinken alsof in een kathedraal wordt gespeeld. Aubert legt uit dat hij eerder zijn favoriete effectje veel gebruikte: de Boss DD3. „Het is een digitale echo die ik dan op een wat rare manier gebruik. Dan klinkt het bijna als percussie. Dat effect gebruik ik op Better Nature spaarzaam. Deze keer zijn we meer dan ooit uitgegaan van het natuurlijke geluid dat de versterkers produceren.”

Met de nieuwe plaat lijken ze een stap opzij te zetten van de sound die ze de naam heeft opgeleverd een Pumpkins-kloon te zijn. Is dat bewust gedaan? Nee, zegt Aubert beslist. „Toen wij Smashing Pumpkins voor het eerst hoorden inspireerde ons dat. Wij hadden de indruk dat het een eerlijke en goede band was. En waren er trots op dat er mensen waren die ons hoorden en ons ook een goede band vonden. Dat je dan door mensen wordt vergeleken met andere bands is onvermijdelijk en interesseert ons verder niet zo. Ik denk dat mensen hokjes nodig hebben om muziek te begrijpen. Dat is prima. Wij doen dat zelf ook iedere dag weer als we onderling over andere bands praten. Maar dat is heel iets anders dan dat een band zijn geluid bewust zou gaan aanpassen om wel of juist niet als een andere band te klinken. Dat zou toch ongezond zijn. Dat is dus onzin.”

Silversun Pickups is een band die veel aandacht besteedt aan visuele aspecten. De videoclips zijn altijd om door een ringetje te halen; het artwork voor hun platen en ep’s idem dito. „Het artwork hebben we altijd al erg belangrijk gevonden. Nikki (bassiste en zangeres Nikki Monninger, red.) is tijdens het opnemen van een nieuwe plaat altijd al bezig te zoeken naar beelden die er goed bij passen of de muziek juist in een ander daglicht zetten. Voor het album Neck Of The Woods hebben we samengewerkt met de beroemde fotograaf Todd Hido. Dat was een bewuste keuze omdat we iets anders wilden dan het zwierige beeld dat op de eerste twee platen naar voren kwam. Voor Better Nature hebben we weer een andere koers gekozen. De vrouw van toetsenist Joe Lester heeft ons meegenomen de woestijn in en daar duizenden foto’s gemaakt. En in al die ongelofelijk mooie plaatjes zijn we gaan zoeken naar hét beeld voor de plaat. Voor ons was het de eerste keer dat we het artwork helemaal zelf hebben gemaakt. Dat viel niet mee, het was een hele klus. Reuze spannend, maar ook geweldig!”

Hun video voor de single Latchkey Kids lijkt een verhaal te vertellen over teenagers. Het kan een manier zijn om een jonger publiek voor hun muziek te interesseren. Was dat daarvan de bedoeling? Aubert trekt een vies gezicht: „Yipes. Het lijkt me verschrikkelijk als je als band bewust na gaat denken over de leeftijd van je publiek. Wij hebben volgens mij helemaal geen fans van één bepaalde leeftijd en zijn erg blij met de grote diversiteit aan mensen die onze shows bezoekt en naar onze muziek beluistert. Zelf worden we natuurlijk wel wat ouder. Het gekke is dat het spelen in de band en het leven daarom heen alleen maar makkelijker wordt. Iedereen in de band is steeds beter in staat om z’n kop er bij te houden. Maar nu ik er zo over nadenk weet ik eigenlijk niet of dat door het ouder worden komt of omdat we gewoon steeds meer ervaring krijgen.”

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s