Bombay en Canshaker Pi

11 december 2015, V11, Rotterdam

Bombay heeft een tumultueuze periode achter de rug, als ze voor het eerst in een gloednieuwe bezetting op het podium kruipen van lichtschip V11 in Rotterdam om hun ‘gewone’ repertoire te spelen. De zaal is stijf uitverkocht en tussen het gezelschap fans staan nieuwsgierigen uit het muziekwereldje die komen kijken hoe Mathias Janmaat en zijn kornuiten uit de verf gaan komen. Bombay zonder de Show Pig en nog ingrijpender, zonder Linda van Leeuwen op drums en wat al niet meer. Maar met twee nieuwe leden: al eerder toegevoegd bassist Gijs Loots maar heel kersvers Lisa Ann Jonker achter de kit. Gaat dat wel goed komen?

Canshaker Pi

Maar eerst aandacht voor Canshaker Pi uit Amsterdam. Vier overenthousiaste jongelieden met twee leden van Palio Superspeed Donkey. Het talent spettert van de jongens af, net als de energie, intensiteit en het speelplezier. Een band die over het podium stuitert en kan schaterlachen om foutjes die ze maken, verdient bonuspunten. Toch overtuigen ze maar even met de dynamische op gruizige indie gebaseerde liedjes, schatplichtig aan bijvoorbeeld Pixies. De vier beschikken over een aantal leuke ideeën, en een paar geslaagde liedjes. Maar het ontbreekt aan voldoende goed songmateriaal om de aandacht echt langer vast te houden.

Wat Canshaker Pi nog niet in voldoende mate heeft, daar loopt Bombay van over: Mathias Janmaat is een bijzondere songschrijver die zich onder de vleugels van manager en producer Simon Akkermans snel ontwikkelt. Hij heeft al heel wat puike liedjes op zijn naam staan en in V11 krijgen we een flink deel te horen van de nieuwe plaat Show Your Teeth die begin februari verschijnt. En dan is het onvermijdelijk vergelijkingen te gaan maken met wat Janmaat achter zich heeft gelaten. Wat opvalt is dat Bombay een ‘gewonere’ band is dan voorheen. Als duo was Janmaat gedwongen anders te spelen op zijn gitaar en te jongleren met apparatuur om dat grootse geluid te produceren. Dat en al het andere dat Van Leeuwen toevoegde, gaf de band een bijzondere sound die in combinatie met het heftige songwerk indruk maakte. Die sound is grotendeels verdwenen. Net als de ‘wtf, hoe doen ze dat’-momentjes. Een deel van het nieuwe songmateriaal lijkt bovendien vlakker, minder in your face dan het oudere werk. Prima composities op het eerste gehoor, maar heftigheid en de verrassing is weg.

Wat is gebleven is de intense presentatie van supertalent Janmaat. De band draait nu nog meer om hem en zijn kunsten. In elf liedjes zet Bombay een overtuigende set neer die bevestigt dat ze zo weer kunnen aanschuiven bij de top van wat Nederland aan alternatieve bandjes te bieden heeft. Het nauwgezette drumwerk van rockacademie laureaat Jonker en het oer vaste ronkende baswerk van Loots maken Bombay – eenmaal los – tot een indrukwekkende rockmachine. En daarbij hoeven ze nauwelijks terug te grijpen op oud materiaal. Al doet Bombay dat in Rotterdam wel met onder andere een swingende uitvoering van Shackles and Chains. Daarmee wil de band de bestaande fans tegemoet komen voor wie het ook allemaal even wennen is, zo legt Janmaat aan de zaal uit.

Het publiek gaat definitief om bij afsluiter Slow Motion, een van de singles van het nieuwe album. Dat nummer is een van de sterkste op het nieuwe album, kan zich in alle opzichten meten met het oudere werk en rockt opzwepend. Precies op maat gesneden voor het nieuwe Bombay.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s