Bombay Show Pig verbreedt z’n horizon

Het computerscherm verlicht het gezicht van Mathias Janmaat in een donkere kamer, diep verborgen in het Utrechtse walhalla van hedendaagse muziek Kytopia. Hij zoekt naar een track die hij wil laten horen. Hij kiest er een en speelt ‘m af. Het nummer start sfeervol rustig met wat electronica tot een groovende beat en een melodieuze baslijn inzetten. „Die hooky baslijn, die wil je gewoon horen. Die móet live dus gespeeld gaan worden.”

Bombay Show Pig is niet langer een duo. Het afgelopen weekeinde speelde de succesvolle Nederlandse band op het festival Best Kept Secret voor het eerst als trio, met op bas de Amsterdammer Gijs Loots. Het aantrekken van Loots is een logisch gevolg van de ontwikkeling van Bombay Show Pig, vertelt zanger-gitarist Mathias Janmaat.

„Na het verschijnen van Vulture/Provider twee jaar geleden, zijn we veel showcase festivals in het buitenland gaan doen. Zo zijn we in Frankrijk, Duitsland, Amerika en Zuid-Afrika geweest. Die festivals hebben ook weer invloed op hoe je naar je eigen muziek kijkt. Als je in Nederland speelt, dan zijn de andere bands die je daar treft je spiegel. Als je dan ook in het buitenland gaat spelen, ga je je dus spiegelen aan heel andere voorbeelden. Daardoor staan de grenzen weer helemaal open. We maken in principe muziek voor de hele wereld. En niet meer alleen voor de mensen bij je in de buurt. Tot voor kort was de Nederlandse radio nog het hoogst haalbare. Maar dat is heel erg verschoven na de eerste plaat. Eigenlijk is het publiek nu veel groter. En dat werkt allemaal door in het proces naar de volgende plaat toe.”

Samen met producer Simon Akkermans werkt Janmaat in Kytopia tussen al het touren door aan nieuw materiaal. De ontwikkeling van Bombay Show Pig zal terug te horen zijn op een nieuw album.

„De eerste plaat was heel rocky. En dat zit er straks ook nog in hoor. Maar het is mee lo-fi geworden. Zo werken we nu veel met een oud cassettedeck. We nemen bijvoorbeeld drums heel droog op en zetten dat dan op cassette. Dan krijgt het een andere sound. En we proberen dingen nu minder rocky te maken. Met iets meer groovende drums en bas als basis waar dan de rest overheen gaat. Dat laatste met name, heeft er voor gezorgd dat we een bassist nodig hebben.”

Janmaat laat een stukje horen van een nummer en wijst op de belangrijke rol die de bas daarin vervult. „Toen de eerste demo’s ik had doorgestuurd, kwam het idee al op dat het misschien toch een keer moest gaan gebeuren. We zijn toen toch begonnen met de opnamen en werd het steeds duidelijker dat er een bassist bij moest komen. Daarna is het snel gegaan. Het is uiteindelijk een kwestie van twee weken geweest”, legt Janmaat uit. Er kwam een oproep, er werden acht bassisten uitgenodigd en vele anderen teleurgesteld. „Ja, dat is super stom, eerlijk waar. Het meest ideale was geweest dat er maar één had gereageerd. En dat die dan meteen ook de juiste persoon was. We hebben vooraf getwijfeld of we audities wilden doen, want je weet dat je een grote groep mensen gaat bereiken met een oproep, en dus ook meer mensen nee moet verkopen.”

Gijs Loots was voor de band geen onbekende. „Ja, maar we wisten niet of hij er tijd voor zou hebben en het wilde. Dat bleek wel zo te zijn en eerlijk, hij was degene waarmee het het beste klikte. We hebben acht mensen uitgenodigd en met iedereen dezelfde nummers gespeeld. Er waren er twee waarmee wij het gevoel hadden dat het zou kunnen werken. Maar bij hem was het gewoon direct duidelijk. Je moet daarbij ook op je gevoel afgaan. Dit voelde goed.”

Het is wel een risico wat jullie nemen. Jullie band draait goed, een derde persoon kan dat uit evenwicht brengen….
„Dat is ook zo. Maar omdat we hem al langer kenden, weet je ook een beetje hoe iemand in elkaar steekt en kun je inschatten hoe hij in de groep zal passen. Voor mijn gevoel is hij een goede aanwinst, ook op sociaal vlak. Dat is niet onbelangrijk, omdat we nogal vaak met elkaar in een busje zitten. Het heeft ook een coole kant, want er komt een extra persoon bij die de groep rijker maakt. The more, the merrier. Dan kunnen we met een tourmanager en een geluidsman er bij eindelijk ook eens twee doubles en een single-kamer boeken. Dan heb je op tour ook wel eens een bed voor jezelf”, grinnikt Janmaat.

In een grotere aangrenzende ruimte staat het bomvol met apparatuur. Alles staat klaar voor de band om te repeteren. Het is een week voor Best Kept Secret, en naast het opnemen wordt er druk geoefend door het kersverse drietal. Want ook het oude materiaal moet worden vertaald naar een bezetting van bas, drums en gitaar.

„Als je met een gitaar ook de impact van een bas wilt bereiken, dat is lastig. Bij bands als Blood Red Shoes doen ze dat wel, maar die spelen ook in een stijl waarbij dat heel goed kan. We merkten bij het nieuwe materiaal dat we aan het schrijven zijn, het een beetje raar werd om dat allemaal uit één gitaar te willen halen. Het is een soundkwestie. Want de gitaar werd er niet mooier van doordat je er al dat laag in hebt. Dat heeft weer effect op hoe de amp, de gitaar en de pedalen klinken. De gitaar moest in de oude situatie onnatuurlijk veel laag met zich meedragen. Deze week zijn we weer begonnen met repeteren. Nu speel ik weer op een oude amp waar ik niet meer op kon spelen omdat die het niet aankon. En nu heb ik gelijk weer zo iets van, wauw, het klinkt gelijk zo veel beter.”

In de repetitieruimte staat een Fender Showman uit de jaren zestig. Die moest volledig worden opgeknapt, vertelt de gitarist glunderend. „Ik heb ‘m al heel lang. Tijdens de eerste repetities van Bombay heb ik daar nog op gespeeld, maar die trok dat niet. Toen heb ik hele andere shit moeten kopen. Dat was het eigenlijk nooit helemaal, maar het had wel heel veel strak laag. Precies wat we in de oude opzet nodig hadden. Maar nu is het fock die shit, ik ga weer terug naar een amp die echt mooi klinkt. En een bas er bij. En het klonk weer zo veel beter!”

Je bent nog aan het zoeken naar je nieuwe geluid…
„Ja, we zijn dat nu ook aan het toepassen op de oudere nummers. Daar komt bij dat we een aantal van de effecten die we hier normaal gebruiken hele oude fragiele bakkies zijn. Die wil je niet meenemen on the road. Of het mag niet van Simon. Dus dan moet je zoeken naar een iets modernere variant die niet kapot gaat, maar wel het geluid benadert.”

Mathias Janmaat geniet zichtbaar van de nieuwe ontwikkelingen bij Bombay Show Pig. De nieuwe rolverdeling met bassist geeft hem de gelegenheid alles opnieuw te arrangeren. „Dat geeft weer meer vrijheid en dat is fijn. Ik ben daar heel blij mee.”

Janaat is niet het type die bang is voor verandering. En dat treft, want er is veel in beweging rond Bombay Show Pig. Behalve dat het duo nu een trio is, er een nieuw geluid moet worden gevonden en de muziek zich ontwikkelt, moet ook afscheid worden genomen van thuisbasis Kytopia. In july gaat de sloophamer er in. De nieuwe plaat is voor die datum nog niet afgerond. Daar wordt in alle rust verder aan gewerkt; een deadline is er niet.

„Onze deadline bepalen we in principe zelf. Er zit wel duidelijk een einddatum aan deze ruimte. Maar de belangrijkste dingen zijn al wel opgenomen. Alle finishing touches kunnen ook ergens anders gedaan worden. Dat maakt niet zo veel uit. Het enige wat je echt nodig hebt is een laptop en een geluidskaart. Dan ben je eigenlijk al in business. En alle andere shit is bonus”, grinnikt Janmaat

Kytopia heeft toch eigen sfeer. Ben je niet bang dat dat verloren gaat?
„Nee. Kijk, ik vind het heel vet dat we hier weer kunnen zitten. Maar ik vertrouw er ook op dat als we met een aantal mensen weer op een nieuwe plek zitten, het misschien alleen maar leuker wordt. En dat je dingen weer opnieuw gaat ontdekken. Dat is ook vet.

Het geeft nieuwe impulsen…
„Precies. Toen we met zijn tweeën zijn gaan spelen was dat ook een hele nieuwe impuls. Dat maakte het heel fris om zo de studio in te gaan; alles kan opeens. En nu herhaalt zich dat. We gaan met een bassist spelen en dat is ook weer een impuls. Als je dat soort dingen overhoop gooit, opent zich weer een nieuw pad. Dat geeft nieuwe energie en dat is fijn.”

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s