Bombay Bicycle Club: ‘In het hart van elk nummer zit hopelijk een goed liedje’

„Ik denk dat we altijd extreem eerlijk zijn geweest in de muziek die we maken. Deze nieuwe plaat is dat ook en volgt Jack in zijn reizen en zijn interesses de afgelopen periode. Zo is het ons al die jaren al vergaan. We maken van alles mee, luisteren naar muziek die we daarna weer voor altijd vergeten. Al die invloeden hoor je in onze muziek terug.”

Met kleine oogjes en een kater zitten gitarist Jamie MacColl en bassist Ed Nash timide aan een tafeltje in de Amsterdamse Melkweg en praten over invloeden op de band en in hun muziek. De avond er voor hebben ze in Brussel hun eerste optreden gegeven na het verschijnen van So Long, See You Tomorrow. Daar werd bekend dat de nieuwe plaat op nummer 1 staat van de UK albumchart. Dat is uitbundig gevierd, met Belgisch bier „dat een stuk sterker is dan gewoon bier, kennelijk”, verzucht Nash terwijl hij met zijn handen zijn hoofd masseert. „Het was een feestje maar we hebben ons ingehouden. Het is echt niet zo erg geworden als het had kunnen zijn. Er was nog sprake van dan we naar de absinthebar zouden gaan, maar hebben dat niet gedaan omdat we niet willen dat het optreden in Amsterdam er onder lijdt”, vult MacColl snel aan om verkeerde indrukken te voorkomen.

Zulk succes heeft deze band nog niet meegemaakt en de brede glimlach die ondanks de kater verschijnt, verraadt trots. „Onze manager vertelde dat er maar duizend bands zijn die kunnen zeggen dat ze op nummer 1 hebben gestaan”, zegt MacColl, grappend maar toch ook serieus. „Ik heb gisteravond een emotioneel bericht gepost waarin ik zeg dat dit echt niet is waarom we muziek maken. Maar natuurlijk kan ik ook niet ontkennen dat het verschrikkelijk leuk is.”

Bombay Bicycle Club heeft dit album helemaal zelf opgenomen. Frontman Jack Steadman verzorgde de productie. Dat vervult de Londenaren met nog meer trots. Nash: „Daarom had het ook nog meer pijn gedaan als mensen het niet goed hadden gevonden. Nu is het echt een product waar wij met zijn vieren aan hebben gewerkt. Niemand anders zijn stempel staat hier op.” MacColl: „In het verleden werd een verandering die we doormaakten of onze groei toegeschreven aan een producer waar we mee samenwerkten. Daarmee voelden we ons wel eens tekort gedaan. In de demo’s voor die platen kon je al horen hoe wij zelf ontwikkelden.”

Als je niet muziek maakt om het succes, wat drijft jullie dan wel?
„Ik denk dat we allereerst platen willen maken waar we trots op zijn met muziek waar wij van houden. En de rest valt daar echt bij in het niet. Ik vindt het cynisch om muziek te maken met de verkoop ervan in het achterhoofd. Dat is niet de weg die naar geluk leidt. Ik geloof er gewoon niet in dat dat werkt in een creatief proces”, zegt de gitarist stellig.

Toch moet je geld verdienen om muziek te kunnen maken
„Precies. En dat raakt ook een beetje het vraagstuk over het streamen en downloaden: als wij geen geld verdienen hebben we de tijd niet om dit te doen. Dan moeten we weer gewoon een baan gaan zoeken. Dat spanningsveld is er altijd.”

Experimenteel
Critici noemen de nieuwe plaat meer experimenteel en verwijzen naar de samples van bijvoorbeeld Bollywood-platen die Steadman meenam uit India. „Jack heeft solo altijd al vreemde muziek gemaakt. Electronisch, trippy maar ook psychedelisch. Door de jaren heen is die invloed langzaam doorgesijpeld in de muziek die wij nu maken”, vertelt Nash.

MacColl: „Toch zie ik het niet als een experimenteel album. Ondanks dat het meer elektronisch is en we bollywoodsamples gebruiken, in het hart van elk nummer zit hopelijk een goed liedje. Hoe je dat ook aankleedt of produceert, dat goede liedje moet overeind blijven.”

De rol van MacColl is met de nieuwe plaat sterk veranderd. Was de eerste Bombay Bicycle Club nog een echte op gitaar georiënteerde indie-plaat, nu voeren andere instrumenten – kleuren noemt MacColl dat steevast – de boventoon. „Tja, ik schik me in dienst van de band en de muziek die we nu maken. Kijk, Radiohead heeft twee gitaristen die ik enorm bewonder. Toch is hun bijdrage op gitaar door de jaren ook teruggedrongen. Maar dat doet niets af aan het plezier waarmee ik naar hun muziek luister. Toen we begonnen waren de nummers en de hooks om de gitaren gebouwd. Op deze plaat is dat meer de rol van de baslijnen. Die zijn melodieus. En ik, ik doe gewoon mijn deel.” „En die ontwikkeling vind ik natuurlijk leuk”, voegt bassist Ed Nash plagerig toe.

Angst voor verandering
Bombay Bicycle Club heeft nu vier platen op zijn naam staan die allemaal erg van elkaar verschillen. Toch blijven veel fans roepen om een terugkeer naar de stijl van de beginjaren. „Gek genoeg is dat een probleem waar veel indiebands mee te maken hebben die succes hadden met een eerste album”, verzucht MacColl. In Engeland hebben wij een grote jonge fanbase. En ons eerste album ging over jong zijn, en opgroeien en was charmant naïef. Veel mensen zijn met die plaat opgegroeid en kijken daar nu met nostalgie op terug. Ook is het denk ik zo dat mensen van onze leeftijd, zo net in de twintig, angstig zijn voor verandering en worstelen met het bepalen van de richting van hun leven. Zo’n oude plaat geeft dan houvast die ze niet willen verliezen. Maar wij moesten verder. We kunnen toch niet blijven zingen over 17 jaar oud zijn. Dan doe je dat straks ook nog als je al veertig bent en wordt je volkomen ongeloofwaardig.”

De nieuwe plaat is goed ontvangen door critici. Hoe belangrijk is dat voor jullie?
Nash en MacColl begraven alsof het is afgesproken synchroon hun gezicht in hun handen en zuchten diep. „Oh, daar hebben we de laatste tijd veel over gepraat met elkaar”, zegt Nash. MacColl: „Interessant is dat onze eerste plaat, waar zo veel mensen heimwee naar hebben, verreweg de slechtste beoordeling kreeg van al ons werk. Dat deed toen echt pijn; we waren 18, 19 jaar oud toen die plaat uitkwam. Gelukkig wordt dat wel minder naar mate je ouder wordt en meer muziek uitbrengt. Je leert jezelf er ook tegen beschermen.” Nash: „Het is natuurlijk ook maar de mening van één persoon. In de sociale media kun je lezen wat de fanbase er van vindt. Dat geeft een beter idee van hoe een plaat wordt ontvangen dan die mening van die ene recensent die je aanvalt.”

„De oude media worden misschien ook wel steeds minder belangrijk en lijken af te sterven. NME heeft nog maar een oplage van 20.000 exemplaren en het is de vraag of die er over een poosje nog als magazine is. Fans die bloggen en twitteren, dat wordt steeds belangrijker voor ons.”

„Vorige week hebben we op Facebook een Q and A gehouden”, zegt Nash met brede glimlach. „Dat heeft goede en slechte kanten. Je krijgt namelijk enorm veel shit over je heen. Maar ook goede vragen van mensen of mensen die een interessante mening hebben. Dat is leuk.” „Ja, lacht ook MacColl als hij er aan terugdenkt. „Ik kwam weer in een discussie terecht over het eerste album. Dat werd erg verhit en liep helemaal uit de hand.”

Setlijst
Nash en MacColl staan op om de soundcheck te gaan doen. „Het is een hele puzzel om nu een goede setlijst te maken”, verzucht de bassist. „De oude en nieuwe nummers verschillen zo enorm van sfeer dat ze moeilijk na elkaar te spelen zijn. De oude liedjes klinken dan ineens heel kaal en leeg. „Maar het levert ook een leuk contrast op tussen het rauwe oude werk en de meer subtiele sounds van nu”, vult MacColl aan.

Nash: „Ik ga het in elk geval weer heel erg naar mijn zin hebben. Want toen we de nieuwe nummers begonnen te spelen werden we eerst heel erg ontmoedigd. We wilden al die geluiden op de plaat ook live brengen. Maar dat is niet te doen of het wordt saai omdat je mij dan alleen knoppen ziet indrukken van samplers. We hebben die nummers dus opnieuw moeten arrangeren zodat het live ook goed uit de verf komt. Op het podium klinkt het dus toch weer wat steviger en meer gitaargeoriënteerd. Het is een feest om ze nu te kunnen spelen met een mooie volle sound.”

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s