VIP

Ik zag mensen heel druk doen over een concert van Duran Duran en meer uit verveling dan uit daadwerkelijke interesse bekeek ik de site van Ticketmaster. Mijn oog viel op de VIP-tickets. Het bleek te gaan om een ‘Early Entry Package’.  

Na aanschaf van zo’n ticket, mag je niet alleen vroeger de zaal betreden, je krijgt bij je kaartje ook nog eens een niet nader gespecificeerd merchandise item (limited edition uiteraard) en een geplastificeerd pasje met bijbehorend touwtje om ‘m om je nek te hangen. De prijs: €370.

Dat vind ik een hoop geld voor een vrij karig pakket. En het wordt nog zuurder als je bedenkt dat het vermogen van elk afzonderlijk lid van Duran Duran wordt geschat op zo’n 60 miljoen dollar. 

Het is niet alsof dit vrij uitzonderlijk is, er zijn tientallen artiesten die allemaal multimiljonair zijn en hun fans voor honderden euro’s VIP-pakketten aanbieden die uiteindelijk hooguit een paar tientjes waard zijn en waarvoor zij geen minuut extra hoeven te werken. 

Ik snap het gewoon echt niet. Waarom zou je als artiest je fans zo afzetten? 

Soms zit er meet & greet bij zo’n pakket. Ik ben er nog steeds niet helemaal over uit of ik dat nu de enige acceptabele vorm van een VIP-pakket vind, of juist de meest misselijk makende. 

Voor veel mensen zal het ’t hoogst haalbare zijn: een ontmoeting met hun idool. Dat iemand de kans krijgt om die wens in vervulling te laten gaan, is prima. Maar als je daarvoor €695 kwijt bent, zoals bijvoorbeeld bij Alice Cooper, dan is dat toch je reinste geldklopperij? 

De meeste artiesten die in Rotown spelen, staan na afloop hun eigen merchandise te verkopen. Als je het vriendelijk vraagt, gaan ze ook nog eens gratis en voor niets met je op de foto. Geef je geld uit aan dat soort artiesten, niet aan inhalige miljonairs.

Minke Weeda

Een gedachte over “VIP

  1. Goed verhaal, ware het niet dat die kleine bandjes mochten ze ooit echt succesvol worden ook allemaal bizarre ticketprijzen vragen. Vraag en aanbod, dat is het spel. En doordat ticketmaster tegenwoordig zogenoemde ‘dynamic pricing’ hanteert kunnen ze de maximale prijs vragen waarbij fans nog net een kaartje kopen. Ik betaalde 3 x zoveel voor een Duran Duran kaartje in vergelijk met een paar jaar geleden, maar alsnog verkopen ze de Ziggo binnen welgeteld 13 minuten uit. Zo bekeken hebben ze al die jaren veel te weinig gevraagd…

    Like

Plaats een reactie