Ga naar concerten, koop merch

In januari worden mijn dagen voornamelijk gevuld met administratieve taken om het vorige jaar af te ronden. Ik geef toe, dat is niet per se waarom ik dit werk ooit ben gaan doen, maar heel erg vind ik het ook niet. 

Oké, het terugvinden van ontbrekende facturen is vrij saai, maar Excel-overzichten maken is voor mij meer hobby dan werk, dus met veel plezier vat ik alles wat we het afgelopen jaar hebben gedaan samen in prachtige spreadsheets. 

Zo weet ik nu bijvoorbeeld dat van elke euro die bezoekers in 2024 bij ons aan een ticket uitgaven, er ongeveer de helft naar artiesten ging. Da’s natuurlijk een gemiddelde, in sommige gevallen was het meer, of juist minder en ik weet ook wel dat je niet zomaar alles kunt vergelijken, maar toch… Voor de lol heb ik Excel het even verder laten uitrekenen.  

Een streamingdienst als Spotify is niet heel duidelijk over wat het artiesten oplevert als iemand een van hun tracks draait, maar in het gunstigste geval wordt een bedrag van €0,005 genoemd. 

Bij Rotown was de gemiddelde ticketprijs voor een concert in 2024 net geen €16. Als je daar de btw vanaf haalt en dan 50% neemt, kom je op €7,32 die naar de artiest gaat. 

Dat zijn 1.463 streams. 

Dat klinkt niet eens als absurd veel, maar als een liedje gemiddeld drie minuten duurt, dan moet je ruim 73 uur naar een artiest luisteren voor die net zoveel aan je heeft verdiend als wanneer je een concertkaartje koopt. 

Kun je nagaan als je ook nog een shirtje koopt na afloop van de show. 

Natuurlijk, je kunt met je Spotify-abonnement duizend artiesten luisteren en met een Rotown-ticket krijg je hooguit twee optredens op een avond. Bovendien hoeft een artiest maar één keer een liedje te maken en op Spotify te zetten, terwijl ze in elk optreden steeds weer veel tijd en geld steken. Merchandise maken is ook een investering en of het allemaal echt lucratiever is, hangt ook nog eens af van hoeveel mensen er verder in de zaal staan bijvoorbeeld. 

Appels en peren, ik snap het echt wel. 

Maar toch. Niemand kan ontkennen dat de kans vrij klein is dat een artiest alleen van online luisteraars kan leven. 

Dus daarom nog één keer: Ga naar concerten. Koop merch.

Minke Weeda

Plaats een reactie