Er kwam een mail binnen op het algemene adres van Rotown.
Iemand had een uitgebreid bericht geschreven om te vertellen dat een band die we in Rotown hadden geboekt veel te groot voor ons zaaltje was. Dat was niet slim van ons, we konden die show beter verplaatsen naar de Maassilo. Dat kon heel goed, illustreerde hij met voorbeelden van twee andere shows van ons die wegens succes ook naar de Maassilo waren gegaan. Daar heb je twee zalen, een grote en een kleine, legde hij uit. En om ons nog verder op weg te helpen, had hij ook vast op de site gekeken om te checken of daar andere concerten stonden gepland. Dat was niet zo, dus het was ongelooflijk dom van ons dat we daar nog niet op hadden geschakeld. Wilden we geen 1.700 kaarten verkopen of zo?
Dat willen we natuurlijk best. Graag zelfs. Maar van 250 kaarten naar 1.700 is een behoorlijke stap voor een band waarvan de andere Nederlandse shows nog niet zijn uitverkocht. Bovendien wil het niet zeggen dat een zaal vrij is alleen maar omdat er op hun website nog geen programma is aangekondigd. En het kan ook nog eens zo zijn dat de band zelf liever twee shows doet in een kleine zaal dan eentje in een grotere. Gewoon, omdat dat beter bij hen past. Omdat we op kantoor weinig anders te doen hebben, denken we daar allemaal over na.
Je zou geïrriteerd kunnen raken over zo’n belerende mail. Maar ik vond het wel mooi en het bracht me op een idee.
Normaal gesproken ben ik niet zo van de goede voornemens, maar ik ben nu van plan om in 2024 ook willekeurige bedrijven, zonder enige kennis van zaken te gaan mailen hoe ze hun werk moeten doen. Misschien houden zij er dan ook een column aan over.
Minke Weeda