The Homesick is terug. Met een verrassend album waarin niet langer de gitaren maar toetsinstrumenten de hoofdrol opeisen. En toch is het onmiskenbaar The Homesick. Logisch dus, dat het nieuwe album dat vanaf 8 september te koop is gewoon de naam van de band draagt.
„Ik denk dat dit de meest natuurlijke homesick-incarnatie is”, begint Jaap van der Velde zijn uitleg hoe de verandering in zijn werk is gegaan. „We hebben ongeveer een jaar vrij genomen van de band en zijn toen vanaf nul begonnen. Iedereen nam de instrumenten of ideeën mee waar diegene zin in had. Dat heeft ‘spelenderwijs’ geleid tot de muziek voor dit album.”
Het is misschien logisch een vergelijking te trekken met het solowerk van Van der Velde en Elias Elgersma. Die laatste trok de laatste jaren de aandacht met zijn werk onder de naam Huub Prins. Daarbij kun je hem in zijn eentje op een podium aantreffen, zingend begeleid door een geluidsopname gebouwd op toetsen en drumcomputers. Als een volkszanger die klaaglijke liedjes uitserveert in kroegen. Heeft dat de koerswijziging van The Homesick beïnvloed? Van der Velde: „Meestal beïnvloeden onze solo projecten of andere projecten de koers voor de band een beetje, in dit geval inderdaad van Elias solo (toetsen, drumcomputers) in combinatie met Erik’s drums en mijn solo dingetjes (sample-based, repetitief).”
De gitaren blijven op het nieuwe album van The Homesick dus in de gigbag. Een gok, voor een band die in het recente verleden gelauwerd werd en een fanbase opbouwde van liefhebbers van alternatieve gitaarmuziek. Van der velde daarover: „Op een paar liedjes zitten wel gitaren -of een soort nep-sitar – en basgitaar, maar in de basis wat minder. We hebben deze muziek zonder gitaren geschreven. Geen zin in. En omdat we nu ‘independent’ zijn hoeven we geen rekening te houden met onze ‘gitaar-fanbase’. Wel is voor het eerst een wah-wah-gitaar op een Homesick album te horen!”

Klaar met snaarinstrumenten
Is het voor de argeloze luisteraar even wennen om naar deze versie van The Homesick te luisteren, de verandering moet ook impact hebben gehad op hoe het drietal met elkaar werkt. „We hebben opnieuw moeten leren spelen met elkaar. We spelen nu wat vrijer dan vroeger, we zijn niet gesynct en improviseren veel meer”, licht Van der Velde toe. „’De reis is de bestemming’, zegt Erik (Woudwijk, de drummer van The Homesick, red.) wel eens en dat geldt ook iets meer voor de muziek tegenwoordig.”
„Voor ons voelt het op het podium veel comfortabeler en zelfs iets muzikaler aan. Elias en ik waren helemaal klaar met snaarinstrumenten en alle problemen die ze met zich mee brengen. Het grootste focuspunt wat betreft het spelen van shows was toch altijd meer de zang. Dus dat is nog hetzelfde.”
In technische zin is er live aan een an ander aangepast, vertelt Van der Velde. „Erik speelt in tegenstelling tot vroeger zonder click track, dus die moet er zien uit te komen met het geluid wat Elias en ik produceren. Soms vliegen we live uit de bocht, maar dat houdt het een beetje spannend. Zoals ik al vertelde zijn we niet gesynct met digitale middelen, dus we moeten een beetje letten op elkaar. Voorheen speelden we gewoon met Erik mee.”
Sub Pop
The Homesick geeft hun nieuwe album in eigen beheer uit. In 2020 was het nog groot nieuws voor de Nederlandse popsector dat de band met Friese wortels werd opgepikt door het roemruchte label Sub Pop, dat hun album The Big Exercise uitgaf. Van der Velde reageert nuchter op de vraag wat daarvan is geworden. „Ik heb geen idee, ik ben daar zelf niet zo bij betrokken allemaal. Ik vond het ook een beetje overdreven destijds. Deze plaat brengen we zelf uit. Dat geeft ook een antwoord op de vraag of er nog contact is met Sub Pop. In eigen beheer uitgeven hebben we nog niet eerder gedaan, dus we moeten nog een beetje kijken hoe het loopt. Volgens mij wordt het album straks verkocht in de winkel en natuurlijk bij shows. En we proberen ze zelf online te verkopen, maar dat moeten we nog een beetje uitzoeken.”
Misschien moet de Nederlandse muziekliefhebber maar blij zijn dat Sub Pop weer achter de horizon is verdwenen. Dat stelt The Homesick in staat om gewoon hun eigen weg te kiezen. Misschien valt het nieuwe werk niet bij iedereen in de smaak vanwege de instrumentatie. Maar wie goed luistert hoort in de composities de vingerafdruk van Elias Elgersma, Erik Woudwijk en Jaap van der Velde. Het levert een verrassend album op waar de speelvreugde vanaf spat en met verrassend pakkende melodieën. En eigenzinnige stijlen. Het album bevat met Trois zelfs een nummer dat eindigt in groovende (dub)reaggae. Het resultaat van creëren vanuit een grenzeloze vrijheid die de band binnen de grenzen van een label wellicht niet was gegund. Van der Velde: „We wilden dit keer alles doen wat we leuk vinden en ik denk dat we onbewust zoveel mogelijk invloeden door hebben laten sijpelen in de muziek, dus bijvoorbeeld ook reggae en dancehall. Ik vind het achteraf jammer dat ik soms het gevoel had dat we op de vorige platen bepaalde dingen niet konden doen omdat dat misschien niet helemaal in het kader van de band past. En nu is het canvas wat groter en kunnen we wat meer dingetjes proberen.”
The Homesick viert morgenavond, vrijdag 8 september in Vera de release van het nieuwe album en is op 20 en 21 oktober in Rotterdam te zien tijdens Left of the Dial.

Een gedachte over “The Homesick: ‘De reis is de bestemming’”