Nu we het toch over graaiflatie hebben… Ik zag dat eindelijk de vinylversie van het nieuwe Wilco-album ‘Cruel country’ leverbaar is, nadat dit album al in 2022 is verschenen. Op een drafje naar de platenboer? Ho boomer! Er hangt een prijskaartje aan van 49,99 euro, maar dan heb je ook een dubbel-lp. Toch maar even contact opgenomen met mijn financieel adviseur. Die raadde me aan om eerst even het rendement op mijn beleggingen en de huuropbrengst van mijn vakantiewoningen op Ibiza en Mallorca af te wachten, alvorens tot deze diepte-investering over te gaan. Ah ja, gestegen productie- en grondstoffenkosten, bla-bla-bla, maar toch eerder een nieuwe melkkoe voor de muziekindustrie, nu vinyl weer razend populair is.
Gelezen op een nieuwssite: ‘Wie laatst kaarten wilde bemachtigen voor John Mayers soloconcert in de Ziggo Dome, moest even slikken. De basisprijs lag op 100 euro, maar fans moesten soms honderden euro’s meer betalen voor een kaartje. Niet in de doorverkoop, maar bij de originele verkoper van de kaartjes: Ticketmaster. Vanuit de Verenigde Staten is dit jaar een prijsstrategie overgewaaid die de reisbranche en bedrijven als Uber al een tijd hanteren: ‘dynamic pricing’. Tickets worden dan verkocht op basis van de vraag. Is er veel verkeer op de website van Ticketmaster? Dan stijgt de prijs van dat concert aanzienlijk ten opzichte van de basisprijs, net zoals bij populaire hotelkamers of vliegtickets gebeurt. Een kaartje voor Mayers tour kon zo van 99 euro oplopen tot 400 euro per stuk. Bezoekers krijgen dan een ‘platinum ticket’, maar geen platinum plek of VIP-pakket.’ Volgens een met een stalen gezicht opererende woordvoerder van Ticketmaster: ‘Het doel van ‘platinum tickets‘ is de meest toegewijde fans toegang bieden tot het event’. Lachen joh! Op Facebook las ik dat zo’n toegewijde fan inderdaad 360 euro had afgetikt voor John Mayer. Het mot nie veul gekker worre, maar dat wordt het wél, zeker wanneer ‘toegewijde fans’ de poeplap blijven trekken en zulke schofterige ticketprijzen blijven betalen. En gij, Bruce Springsteen, als erkend ‘working class hero’? Jazeker, ook The Boss doet mee met ‘dynamic pricing’. Greed is good, tenslotte.
Mooi dat er voor de minder bedeelden en muziekliefhebbers die nog niet compleet van hun verstand beroofd zijn, nog zoiets bestaat als Zero For Three. De Muziekgieterij in Maastricht (kengetal 043, u vat ‘m?) presenteert onder die noemer iedere maand voor meer en minder ‘toegewijde fans’ een avond met telkens drie jonge, veelbelovende bands. Deze week spelen Steve, Crowd of Chairs en Gurriers er ten dans. Toegang gratis.
Ondergetekende (59 jaar) neemt dit muzikale presentje samen met vrienden T. (63), J. en A. (beiden 67) in dank aan. De Henri Dunant en Huize Avondrood moeten nog maar even wachten. En Ticketmaster kan desgewenst de vinketering krijgen.
DJ 45Frank