Rewire imponeert al voor de twaalfde keer met een breed aanbod avontuurlijke muziek. Van experiment, elektronische muziek, dj’s tot en met gevestigde namen in de alternatieve rock zoals dit jaar Godspeed You! Black Emperor. In verschillende culturele hotspots in de Haagse binnenstad genoot een internationaal publiek van een bijzonder uitgebreid aanbod vol vooruitstrevende en genre-overstijgende muziek, kunst, workshops, films, interdisciplinaire stukken, discussies en interviews en clubnachten. Judith Zandwijk was drie dagen getuige van het festival, fotografeerde de vaak visueel indrukwekkende optredens en noteerde een enkel bloedstollend moment. En zij signaleert een thema dat niet staat vermeld in het officiële festivalprogramma: van bloederig tot bloedmooi.
Tekst en foto’s: Judith Zandwijk
Bloed was niet één van de thema’s die Rewire in hun programma had opgenomen, maar het liep wel als een rode draad (excusez le mot) door het festival.


Rewire presenteerde de wereldpremière van Correspondences; een project van Stephan Crasneanscki’s Soundwalk Collective en de grande dame van de poëtische punk Patti Smith. Tijdens een interview met de artiesten in de Nieuwe Kerk steeg het bloed naar het hoofd van de starstruck host toen Patti Smith vrij bars te kennen gaf dat haar vragen veel te lang waren. Om vervolgens zelf breedsprakig te antwoorden dat het bloed van onze voorouders door onze aderen stroomt.


In de Kleine Zaal van Paard kwam producer en songwriter Rainy Miller op in een dikke Nike-winterjas en getooid met pet én capuchon. Zijn introspectieve vocalen, gehijg en gekreun zijn verwrongen en getransformeerd met treurige Auto-Tune-effecten. In no time begeeft hij zich tussen het publiek, klautert op de trap en kronkelt hij over de vloer. Daar moet het gebeurd zijn, dat hij met de microfoon zijn mond tot bloedens toe kapot stootte. Het leek hem niet te deren.


Nóg een wereldpremière op het conto van Rewire: Alto Arc. De groep brengt hun duivelse dromen visueel, theatraal en muzikaal tot leven. De cast bestaat uit onder meer Deafheaven’s frontman George Clarke, producer Danny L Harle, Tayler Tryon van Hundred Waters en make-up-artiest Isamaya Ffrench. Clarke wordt met liters bloed overgoten, in doeken gewikkeld en zijn lijdensweg – het is tenslotte Pasen – wordt uiteindelijk beëindigd in een oude elektrische stoel.




De Grote Zaal in Paard is in afwachting van de volgende act als er een harde klap valt. Zó luid dat iedereen verschrikt achteromkijkt. Eén seconde valt alles en iedereen stil. Vanaf het lichtbalkon viel een deksel van een flightcase loodrecht naar beneden. Bij zowel Michiel Eilbracht (de geluidsman) – die daar precies onder stond – als de veroorzaker op het balkon trekt al het bloed uit het gezicht weg. Bleekjes komen ze tot de gelukkige constatering dat ze met de schrik zijn vrijgekomen: geen gewonden, slechts een deuk in de mengtafel.





Zodra de klodders bloed van Alto Arc van de camera zijn gepulkt, de bloeddruk weer wat is gedaald na de opzwepende bpm’s van Amnesia Scanner, Upsammy & Jonathan Castro en Afrorack, blijven we mijmeren over de bloedstollend mooie optredens van onder meer Ellen Fullman & The Living Earth Show, Patti Smith & Soundwalk Collective, Tim Hecker & Vincent de Belleval en Pierce Warnecke & Matthew Biederman.
