De voorverkoop van een festival als Lowlands doet steevast veel stof opwaaien. Vooraf is de ‘schandalige’ ticketprijs onderwerp van gesprek. Achteraf zijn dat de vastlopende systemen van Ticketmaster, het aantal kaarten dat per persoon in het digitale winkelmandje gedeponeerd mag worden en ‘last but not least‘ het onmiddellijk doorverkopen van kaarten tegen woekerprijzen.
Na Lowlands 2022 opperde directeur Eric van Eerdenburg dat een kaartje niet wéér €35 duurder zou worden. Daar was geen woord van gelogen want voor de komende editie betaalt de bezoeker maar liefst €45 meer en kost een kaart €300. Op zich valt €100 per dag voor een festival van drie dagen waarvoor een halve stad wordt gebouwd met een breed scala aan live muziek, kunst en theater nog enigszins te verdedigen. Het inflatiespook heeft Biddinghuizen immers niet overgeslagen en de industrie is nog steeds aan het opkrabbelen na de gedwongen Corona-stilte. Die ‘pijn’ nemen de bezoekers die het zich wél kunnen veroorloven voor lief.
Wat veel mensen dit jaar tegen de borst stuit is de onmiddellijke doorverkoop van kaarten, via TicketMaster zelf met maar liefst €43,20 aan servicekosten per kaart. Het is een publiek geheim dat Mojo, TicketMaster en Eventim al jarenlang met lede ogen aanzien hoe de consument kaarten voor evenementen via TicketSwap koopt of verkoopt met een maximale winst van 20% van de originele prijs per ticket. Als men om wat voor reden dan ook last minute een evenement niet kan bijwonen of juist ergens anders heen wil, biedt dit een perfecte uitkomst.
De drie bovengenoemde ticketreuzen vinden het frustrerend dat een externe partij geld verdient aan ‘hun’ product. In plaats van hun pijlen op TicketSwap te richten hadden ze al lang consumentgerichter kunnen gaan denken en handelen. Bijvoorbeeld door bij evenementen waarvan je weet dat ze op voorhand stijf uitverkocht raken maximaal twee kaarten per persoon uit te geven, die te personaliseren met de mogelijkheid om het op andermans naam over te schrijven en het uit te sluiten dat bij doorverkoop winst wordt gemaakt. Zo sluit je malafide ticketbureaus en andere tussenhandelaren uit. Dat zou pas service zijn, met de consument als grote winnaar.
Ronald Klootwijk