De Australische Gang of Youths, geformeerd rond David Le’aupepe, heeft met de eerste twee albums een stevig fundament voor succes gelegd. Deze albums – The Positions (2015) en Go Farther in Lightness (2017) – en de ep Let Me Be Clear (2016) bezorgden Gang of Youths een prima reputatie, ondersteund door spetterende live optredens. De charismatische en energieke uitstraling van Le’aupepe speelt hier een grote rol bij.
Door: Ronald Houtman
Ook op Angel in Realtime is de hoofdrol weggelegd voor Le’aupepe en zijn innemende stem. Begint het album nog redelijk ingetogen en gevoelig, de twee daaropvolgende nummers zijn ‘ouderwets’ krachtige uptempo rocksongs, typische Gang of Youths-nummers. Net als The Kingdom is Within You, Spirit Boy en The Man Himself zijn het toegankelijke, bijna poppy nummers die groots worden gebracht.
Des te verrassender is The Returner, dat bijna gezellig folk-achtig klinkt. Hier laat Gang of Youth een vernieuwend geluid horen. Helaas is het vervolg van het album weer ‘gewoon’ in hun vertrouwde stijl. Natuurlijk, er wordt een breed arsenaal aan instrumenten gebruikt en er zijn soms verrassende melodieën, maar het verrast allemaal niet. Na The Returner kabbelt het album een beetje anoniem voort. Na de al genoemde nummers The Kingdom is Within You en Spirit Boy volgt het gevoelige Brothers. Le’aupepe zingt hier met het hart op de tong, enkel begeleid door een piano die simpelweg de zanglijn volgt. Het is wellicht bedoeld als een rustig intermezzo, maar ontpopt zich als één van de hoogtepunten op Angel in Realtime. Temeer omdat het zo opvalt tussen de voortkabbelende veilige rock-songs.
Pas bij Hand of God en Goal Of The Century, de laatste twee nummers op het album, wordt de aandacht weer getrokken. Deze slotnummers vormen een twee-eenheid. Hand of God wordt zorgvuldig en gevoelig opgebouwd en wordt verder uitgewerkt naar een prachtig slotstuk in Goal of The Century.
De krachtige, kenmerkende zang van Le’aupepe is niet alleen de troef van de band, maar zorgt er ook voor dat het karakter van Angel in Realtime min of meer gelijk is aan de eerdere albums. Natuurlijk, tekstueel zit het zeer goed in elkaar en gaat het daadwerkelijk ergens over (relaties met mensen en het verlies van Le’aupepes’ vader). Maar op enkele uitzonderingen na slaagt Gang of Youths er niet in een vernieuwingsslag te maken. Het blijft allemaal een beetje veilig. Angel in Realtime is zeker geen slecht album. In tegendeel, het is een strak geproduceerd album dat vakmanschap uitstraalt. En alle nummers liggen lekker in het gehoor, soms zelfs bijna mainstream ‘poppy’. Maar na de eerste twee albums had enige vernieuwing ook wel welkom geweest.
Feitelijk doet Gang of Youths wat ze groot heeft gemaakt en waar ze goed in zijn: melodieuze indierock maken, grotendeels gedragen door de schitterende charismatische zang van Le’aupepe. Maar ze hebben ook kansen laten liggen om muzikaal te groeien.