Daft Punk: Het duo dat overal mee wegkwam

Ik weet nog waar ik was toen ik voor het eerst Daft Punk hoorde. Of eigenlijk over ze hoorde. Ik kreeg een bandje met debuutalbum Homework van een vriend met als uitleg ‘dit zijn 2 Franse gasten die eerst in een punkband zaten en nu dance maken, en het is vet!’

Door Fabian Hofland

Internet stond nog in de kinderschoenen en Wikipedia bestond nog niet. Factchecken was lastig en dus nam je het maar aan als iemand heel zeker van zijn zaak leek te zijn. In ’97 waren The Prodigy en The Chemical Brothers de grote namen binnen de (alternatieve) dancemuziek. Ondanks, of juist dankzij, het overlijden van Kurt Cobain was grunge en rock groter dan ooit en opeens waren er twee Franse snotneuzen die voornamelijk uit de house en disco hun inspiratie haalden. Het kort daarop ontstane genre French House bestond nog niet en was niet bepaald cool om te maken. En toch had het iets. Natuurlijk was het ongelofelijk funky met nummers als Da Funk en monsterhit Around The World, maar het was niet allemaal even gelikt. Rollin’ & Scratchin’ is snoeihard beuken en Rock ’n Roll is een van de meeste verknipte acid tracks die je ooit zult horen. Het was house, maar ook edgy. Het was ouderwets maar ook nieuw. Het was mysterieus maar vooral intrigerend.

De twee mannen, Thomas Bangalter en Guy-Manuel de Homem-Christo, kwamen na een paar optredens en dj-sets in het allerbegin al vrij snel uitsluitend gemaskerd in beeld, wat het mysterie alleen maar groter maakte. Geholpen door een paar geweldige videoclips was de band al vrij snel een fenomeen en met de komst van album nummer twee Discovery lag de wereld aan hun voeten. En wat doe je dan met die moeilijke tweede plaat: daar laat je een mangaka- en animegrootmeester een hele film voor maken. Tuurlijk, waarom niet? De inmiddels iconische helmen doen hun intrede en de anonimiteit is voor altijd gewaarborgd.

De muziek maakte een flinke sprong voorwaarts. Nergens meer lomp en hoekig. Alles tot in de puntjes verzorgd. Gelikt, perfect geproduceerd. Very disco. Daft Punk is groter en ambitieuzer dan ooit. En men kan er geen genoeg van krijgen. De band bereikt wereldfaam en heeft met slechts twee albums zijn plek in de muziekgeschiedenis opgeëist. Wars van hypes en trends, maakt hij zijn volledig eigen geluid, dat met niets te vergelijken is, maar wel veelvuldig en vaak onsuccesvol wordt gekopieerd.

Over een definitieve doorbraak hoeft niet meer gesproken te worden, maar het derde album Human After All is niet de home-run of de hattrick die het had moeten zijn. Het geluid is in tegenstelling tot de gelikte disco van Discovery erg rauw. Dit is Daft Punks rockalbum. Voornaamste single Robot Rock dekt daarmee redelijk de lading. Veel gitaar, of dingen die klinken als. Veel distortion. Het eigenlijk best irritante Technologic (Buy it, use it, break it, fix it, trash it, change it, mail, upgrade it) zou als single, of überhaupt als nummer, niet moeten werken, maar wordt toch een hit en een eindeloze bron van samples en rip-offs. Het albums is geen doorslaand succes, maar doet ook geen afbreuk aan status of allure.

Een jaar na Human After All begint Daft Punk aan zijn wereldtournee. Ok, hij doet 48 optredens, maar doet daar ruim 1,5 jaar over, start tot finish. Daar komt de gemiddelde tourende band niet mee weg, maar die maffe Fransen doen het op hun manier. Het publiek wordt naast gelikte lichten en visuals getrakteerd op een weergaloze mash-up van hits en classics, vaak samengesmolten tot bijna volledig nieuwe composities. Het live album Alive 2007 is niet alleen een mooie registratie, maar voelt ook echt alsof je erbij bent. Het was HÉT concert waar je bij had moeten zijn en naar nu blijkt de laatste kans om Daft Punk live te zien. Waarschijnlijk.

En wat doe je dan als je te boek staat als een van de grootste dance acts van de laatste 20 jaar? Dan maak je een album met echte instrumenten. Je vraagt twee van de grootste iconen uit de disco en funk om mee te doen op je nieuwe plaat. Zowel Giorgio Moroder als Nile Rodgers zei ja. Je laat je twee voornaamste singles Lose Yourself To Dance en de grootste hit uit je carrière, Get Lucky, inzingen door Pharrel Williams en je recept voor succes is compleet. Na de meest elektronische plaat van je carrière, Human After All, maak je je meest pure en cleane plaat, Random Access Memory. Een computerterm op het minst computer-heavy album. Je weet met deze twee eigenwijze snuiters nooit wat je kan verwachten. En verdomd als het niet waar is: het werkt! Oja en ze winnen ook nog even alle vijf de grammy’s waar ze voor genomineerd zijn.

Daarna horen we de heren alleen nog terug op andermans albums, zowel op voordehand liggende (Pharrell, The Weeknd) als minder voor de hand liggende plekken (Kanye Wests Yeezus). En daarna wordt het stil. Heel stil. De hoop dat een nieuw album in de maak is, werd door velen gekoesterd, maar toen was daar opeens het bericht. Of liever het filmpje. Een fragment uit de door Daft Punk geschreven en geregisseerde film Electroma (ja dat hebben ze óók nog gedaan).

Was de inspiratie op? Is de druk om een waardige opvolger van Random Acces Memory te maken te groot? Beviel de koersafwijking zo goed dat het duo nu zo totaal iets anders wil maken dat het simpelweg niet meer onder de naam Daft Punk kan? De ware reden voor de break-up zullen we waarschijnlijk nooit weten. Maar dat voedt de mythe rond dit illustere tweetal alleen maar meer.

Het bericht dat Daft Punk er na 28 jaar mee stopt, kwam als een schok die gevoeld werd door zo ongeveer de hele muziekwereld. Het afscheidsfilmpje is in nog geen twee dagen al meer dan 15 miljoenen keer bekeken. De cd’s en platen (die er nog zijn) vliegen over de toonbank. De streams zijn bijna niet te tellen. Zelfs uit elkaar gaan, doet Daft Punk met succes. Is er dan werkelijk niks wat deze gasten niet kunnen?

Fabian Hofland werkt bij Sounds in Delft, is muziekliefhebber pur sang en dj

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s