Boycot – deel 2 (The Great Escape)

In Nederland wordt er voorlopig nog steeds weinig aandacht aan besteed, maar na SXSW in Amerika gaat de oproep tot het boycotten van festivals gewoon verder. Dit keer in het Verenigd Koninkrijk. 

De ogen zijn vooral gericht op festivals die gesponsord worden door Barclays, een Britse bank die van zo’n beetje alles wat slecht is in de wereld in het algemeen wordt beschuldigd, en van het financieren van genocide in het bijzonder. 

Er zijn meer festivals die worden genoemd, maar The Great Escape moet over een maand als eerste plaatsvinden, dus die ligt het zwaarst onder vuur. 

The Great Escape is een showcasefestival in Brighton waarvoor inmiddels zo’n 400 acts zijn aangekondigd. Net als bij SXSW komt er altijd een legertje aan muziekprofessionals die artiesten verder kunnen helpen. Aan grote festivaloptredens, platencontracten, media-aandacht en meer van die dingen die handig zijn voor de carrière van de artiest. Goed betalen doen ze niet, maar vanwege die aanwezige professionals kan het desondanks belangrijk zijn om daar te spelen. 

Alleen zijn er een hoop artiesten voor wie een zuiver geweten belangrijker is dan eventuele carrièrekansen. 

Een derde van de acts die zijn aangekondigd voor het festival hebben een petitie ondertekend die de organisatie oproept hun banden met Barclays te verbreken en tien hebben zich inmiddels al definitief teruggetrokken.

The Great Escape heeft vooralsnog geen reactie gegeven en het is moeilijk te voorspellen of ze überhaupt wat met deze petitie gaan doen. Dat zal in eerste instantie ook afhankelijk zijn van hoeveel geld ze van Barclays krijgen en of het gat dat er zonder die sponsoring in de begroting komt, op een andere manier te dichten valt. 

Als dat niet lukt, gaan ze daar dan iets over zeggen? En wat gaan de artiesten die de petitie hebben ondertekend doen? Houden die voet bij stuk en trekken ze zich allemaal terug? En op welk moment besluiten ze dat te doen? Ze hebben geen deadline aan hun petitie gehangen, dus als ze pas daags voor het festival laten weten niet te spelen, wordt het lastig voor The Great Escape om nog een reserveblik aan artiesten open te trekken.    

Dat lijkt me als festivalorganisator toch een vrij kwetsbare positie. Maar ik snap de artiesten ook heel goed die vinden dat dit de grens is. 

Wat ik dan weer niet begrijp, is de voorlopige desinteresse vanuit Nederland. Vaak is wat er aan de overkant van oceaan gebeurt toch een aardige voorbode van wat ons te wachten staat. 

Of zou er hier gewoon geen enkel festival zijn dat ook maar een klein beetje dubieuze sponsor heeft?

Minke Weeda

Plaats een reactie