Komt er dan geen eind aan de stroom bands die zich afficheren onder de vlag postpunk? Nee, en in het geval van Meltheads is dat maar goed ook. Het Antwerpse viertal timmert in de lage landen strak aan de weg en dat harde werken vertaalt zich in een uitstekend debuutalbum. Reeds na een keer beluisteren staat bovendien vast als paal boven perk dat het een feest moet zijn om deze muziek live mee te maken. Niet voor niets baarde de band opzien tijdens Eurosonic Noorderslag, waar het door 3Voor12 op nummer 7 in de Top20 ESNS werd gekatapulteerd.
Het gaspedaal wordt van meet af aan fors ingedrukt en het toerental blijft onverminderd hoog, terwijl ook de turbo hier en daar wordt aangesproken. Toch is het elftal nummers dat samen goed is voor een half uur durende trip voldoende divers om eentonigheid te voorkomen. Bovendien klinkt het voor postpunk eigenlijk behoorlijk punk. Neem I Want It All, dat toch je reinste punkrock met gierende gitaren, en beukende drums is. Of neem Vegan Leather Boots, waar de ritmesectie met Simon De Geus op drums Tim Pensaert bas een solide pad plaveit waarover gitarist Yunas De Proost en frontman/zanger Sietse Willems sprintjes trekken, die Usain Bolt naar de kroon steken.
Ook White Lies begint met roffelende drum die samen met beukende bas gedurende het hele nummer zorgen voor een stevige ruggengraat, die met gemak de verslavende gitaarriffs kan dragen van dit hypnotiserende nummer dat wordt gevolgd door het noise-rocknummer Theodore, dat gaat song over het streven naar (eigen)liefde en over de shit die drugs kunnen veroorzaken.
Night Gym en Arbeit worden gekenmerkt door heerlijke hooks en pakkende melodieën, evenals postpunk-stomper Gear. Vreemde eend in de bijt is Screwdrivers, onvervalste rock ‘n roll, dat mede door toevoeging van piano doet denken aan de gloriedagen van Herman Brood & His Wild Romance. Het is een zoveelste sprint die wordt getrokken, met dat verschil dat dit de aanloop is naar het slotnummer, het korte maar uiterst energieke punk-noisenummer getiteld Melvin.
Met thema’s als de pijnlijke kant van relaties en seks (White Lies, Decent Sex), of toxische mannelijkheid (Theodore, Vegan Leather Boots), politiek (No One Is Innocent, Arbeit) zou de indruk kunnen bestaan dat Decent Sex zwaar op de maag ligt, maar doordat de boodschap is verpakt in zulke aanstekelijke en energieke gitaarrock, is er absoluut geen sprake van een kater wanneer de laatste tonen wegsterven. Sterker nog, je zou willen dat er geen einde aan kwam, want de brute kracht van Meltheads is verslavend.
De band is in maart de eerste week van maart on tour in Nederland en België. Doe jezelf een lol en gaat dat zien!