Wekelijks verschijnen er tientallen nieuwe albums die de moeite waard zijn om te ontdekken. MuziScene doet vooronderzoek en roept jou op om deze artiesten vooral nader te checken.
The Japanese House – In The End It Always Does
De drijvende kracht achter The Japanese House is de zevenentwintigjarige Amber Mary Bain. Behalve zang, neemt ze synthesizer, sampler, keyboard en gitaar voor haar rekening. Voor haar tweede langspeler werkte ze echter samen met Matthew Healy en George Daniel van The 1975, Katie Gavin van MUNA en Justin Vernon van Bon Iver. Het resultaat liegt er niet om. Liefhebbers van Haim, Flipturn, Suki Waterhouse en de door Christine McVie geschreven nummers van Fleetwood Mac kunnen het album als no-risk disc beschouwen en het blind aanschaffen. Luister bij twijfel onderstaande single Boyhood, of het nummer Sad To Breathe, dat klein begint met piano, maar dat zich ontwikkelt tot een verslavend popnummer. Het contrast tussen introspectieve en vrolijke en zonnige sferen blijken een terugkerend thema te zijn op dit album. Bain toont zich een meester van de electro- en dreampop. (Dirty Hit)
Paulette Verlée – Les Barricades Mystérieuses
Paulette Verlée is het alter ego van de pianist Veerle Pollet. Voor haar eerste album kwam haar inspiratie voornamelijk van Eric Satie, maar de bron van ideeën voor Les Barricades Mystérieuses is veelzijdiger. Zo putte zij uit het werk van François Couperin. Voor het stuk MEM, dat onderdeel is van zijn Leçons de tenebres, interpreteerde zij haar eigen versie. Verder creëerde zij nieuw, eigen werk op basis van de ietwat grappige en mysterieuze titels van zijn Pieces of Clavecimbel. Op het langste nummer van het album, La Favorite, Chaconne verwijst ze naar een werk van Bach, omdat het snelle gedeelte van deze compositie haar doet denken aan zijn Chaconne en zij zo haar bewondering voor hem meester tot uitdrukking brengt. Wie schrikt bij een verwijzing naar Bach, omdat dit zwaar klassiek zou zijn, kunnen wij echter geruststellen. Les Barricades Mystérieuses is een verfijnde verzameling neoklassieke muziek, vederlicht als een zomerbries, maar met een muzikale knipoog naar barokmuziek, die voor blije momenten van ontspanning zal zorgen. (V2 Records)
Geese – 3D Country
Hou je vast! Doe je veiligheidsriem goed vast en ‘enjoy the ride‘. Geese heeft post-punk wortels maar gaat op deze plaat helemaal los met een resultaat dat je ergens moet plaatsen tussen de heel-veel-noten-spelende gekte van Oh Sees en King Gizzard & the Lizard Wizard maar net zo makkelijk rondstappend in bijna campy seventies poprock met aalgladde backing vocals, en altijd met volkomen over de top zangpartijen. Luister maar eens naar het titelnummer, en alles wat je verder nog om je oren krijgt op deze van de pot gerukte plaat. ([PIAS]