Het platenlabel Bottom Shelf Records heeft tien platen uitgebracht. Om dat te vieren presenteert het Eindhovense label een elfde: een compilatiealbum met groepen en artiesten die zij hebben uitgebracht of gewoon heel leuk vinden. De plaat heet Bonanza, is vanaf 23 mei enkel op vinyl verkrijgbaar en… de liefde waarmee het is gemaakt druipt ervan af.
De release van Bonanza wordt 24 mei gevierd met optredens van The People’s Pleasure Grounds, Free Dust en Projectmanager in café Wilhelmina in Eindhoven. Tickets zijn hier krijgbaar.
Zoals wel meer mensen in de muziekbizz werkt een trio met een liefdewerk-oud-papierinstelling aan het uitbrengen van muziek. Drie vrienden – Noortje Pullens, Roel van Berloo en Stijn van der Vleuten – vonden elkaar ooit in hun enthousiasme om muziek uit te gaan geven. Het idee ontstond toen Charlie & the Lesbians – de intussen gestopte band waar Noortje in speelde – graag iets wilde uitbrengen, maar hoe? „Toen ben ik met Stijn gaan praten over dit idee,” vertelt Pullens. „Het leek hem cool om mee te doen, maar er moest wel een soort ‘plus’ zijn. Omdat hij zelf vormgever is, kwam hij met het idee om voor iedere release een kunstenaar te vragen de hoes te ontwerpen. Ook onze vriend Roel was enthousiast toen hij over dit idee hoorde.”
Zo gezegd, zo gedaan: de drie richtten Bottom Shelf Records op. Het label heeft de vorm van een stichting. Winst maken is niet de opzet. „Maar het zou mooi zijn als we geen verlies meer hebben,” aldus Pullens veelbetekenend. Daar is de naam van het label trouwens ook op gebaseerd. „We voorzagen al dat de platen uiteindelijk bij ons thuis op de plank zouden blijven liggen. Gelukkig klopt die voorspelling niet helemaal!”
Het label koopt het kunstwerk dat is gebruikt voor het hoesontwerp zelf aan. Dat maakt het mogelijk om ermee te exposeren, bijvoorbeeld bij concerten. Zo wordt ook live muziek aan beeldende kunst gekoppeld.
De inzet om bij het uitbrengen van muziek ook altijd een kunstenaar te betrekken, maakt elk van de tien uitgaven van het label een pareltje – een cadeautje voor de liefhebbers van vinyl. En dat geldt ook voor nummer elf: de compilatie Bonanza. De hoes is kleurrijk en vrolijk, en komt van de hand van illustrator Johan Kleinjan. Maar ook de verzamelde muziek maakt het album ongetwijfeld tot een gewild kleinnood voor de liefhebber. Maar liefst 17 tracks, elk nog nooit eerder op vinyl verschenen. Aan de namen herken je het gevarieerde adresboek van Bottom Shelf Records. De garagerock van Paracetamol opent kant A. Charlie & the Lesbians ontbreekt uiteraard niet. Omgeving Eindhoven is onder meer vertegenwoordigd met zowel een liedje van Nouveau Vélo als van Free Dust (de band van Nouveau Vélo-gitarist Niek Leenders). Je komt op de plaat ook de scherven tegen van Moses and the Firstborn: Gooseking 3000 – oftewel Ernst-Jan van Doorn – draagt bijvoorbeeld een mooie track bij. Verrassend is dat ook The Avonden een plekje op de plaat heeft gekregen; de naam waaronder Marc van der Holst opereert, een muzikant die meer thuis is in de kust/Bollenstreek.
Bonanza is een heerlijke compilatie geworden waarmee je in golven langs sferen en verschillen in energie wordt geleid. De plaat begint furieus met de garagerock en noise van Paracetamol en Charlie & the Lesbians. Free Dust verrast met een jengelende Velvet Underground-achtige track die ook is te vinden op hun afgelopen week uitgebrachte debuutalbum. Kant A sluit af met een typische rustige en lo-fi overdenking van The Avonden. De B-kant staat vol uitstekende gitaarpop. Luister bijvoorbeeld maar eens naar Mind Bender van Timo van Lierop. Vorig jaar verscheen op Bottom Shelf Records zijn album Earth Tones – een mooi, rustig album met een folktoets, een indruk die vooral ontstaat door de instrumentatie. Zijn liedje Mind Bender is andere koek. Liefhebbers van malende gitaarrock à la Bevis Frond zullen ervan smullen. Prachtige song, met pakkende gitaarlijnen – een oorwurm waar je je graag aan overgeeft. Het album eindigt weer stevig met gitaarrock met ballen, die nog eens onderstreept dat de vriendenkring van Bottom Shelf Records als gemeenschappelijk kenmerk heeft dat ze een fuzzbox wel weten te waarderen.
Met de elf uitgaven is Bottom Shelf Records gelukkig nog niet uitgekinderd. Wie vermoedt dat zo’n compilatie een mooi eindschot kan zijn, heeft het gelukkig mis. „Ons doel is mooie muziek in combinatie met mooi artwork te blijven uitbrengen,” weet Pullens. En daarnaast wil het label groepen blijven helpen de eerste stappen te zetten in de muziekbizz. „Eigenlijk willen we dus een soort schakel zijn voordat een band bij een groter label komt.”
