Terwijl Nederland zuchtend gebukt gaat onder een hittegolf, heeft de in zwart gehulde punker het extra zwaar. Gelukkig is er nu een lichtpuntje, want ja, dat de wereld naar de klote gaat wisten ze in de jaren 80 van de vorige eeuw al. Maar nu is er De Toekomst Laat Me Koud – De Nieuwe Nederlandse Golf 1980 – 1985. Het is een verfrissend tijdsdocument met teksten die zelfs veertig jaar na dato nog altijd actueel zijn. En laten we de muziek niet vergeten, want door de huidige revival van postpunk klinkt De Toekomst Laat Me Koud – De Nieuwe Nederlandse Golf 1980 – 1985 zelfs bijna modern.
Hulde aan het label RE:, een imprint van Excelsior Recordings, die als doelstelling heeft pop-cultureel erfgoed veilig te stellen door het opnieuw uit te brengen. Hulde ook aan samensteller Niek Hilkmann, die noch over een nacht ijs is gegaan, noch de weg van de minste weerstand volgde. De Toekomst Laat Me Koud – De Nieuwe Nederlandse Golf 1980 – 1985 bevat namelijk 24 Nederlandstalige wave tracks van evenzoveel Nederlandse artiesten, waarvan het gros afkomstig is van obscure cassettes en singles die voor het eerst gedigitaliseerd en geremasterd zijn terug te horen. Daarbij verdient het aanbeveling dat men de compilatie op vinyl luistert, want de dubbelelpee bevat echt 24 nummers, terwijl er op streamingdienst Spotify bijvoorbeeld maar 21 zijn te beluisteren.
Op vinyl opent De Toekomst Laat Me Koud – De Nieuwe Nederlandse Golf 1980 – 1985 met Wat Is Dit? van Sammie America’s MAM. Ook het poppy De Twijfelaar van De Wit en Nachtzombie van Uit Je Bol vonden een plekje op de langspeler, maar ontbreken online. Daar opent De Toekomst Laat Me Koud – De Nieuwe Nederlandse Golf 1980 – 1985 gewoon vreselijk sterk met Insecticide van De Div: “Insecticide, hier houdt dit leven op / Insecticide, dit is de woestijn / Insecticide, hier houdt dit leven op / Alleen de lucht beweegt / En ademen is dodelijk.” Mede dankzij het karakteristieke geluid van saxofoon is de toon gezet, waarna Toni Valen voortvarend doorpakt met het bijna vrolijk klinkende Een Ding, zodat de heren van Nadagen slechts de puntjes op de i hoeven te zetten met het inderdaad staccato gezongen en gespeelde nummer Staccato.
Wat een heerlijke teksten, kan er iemand uit de hedendaagse hip-hopscene eens meeluisteren? Het flowt, het rijmt, is verstaanbaar en soms ronduit poëtisch. Neem Golven van Landschap met de zin: “Ik kan niet kijken in je ogen, want ik struikel keer op keer over omgevallen bomen in mijn hoofd”. Heerlijke namen ook. Gewoon voor- en achternaam (Toni Valen, Bert Barten, Kees van Kalmthout, Ton Lebbink en Rob Glotzbach bijvoorbeeld) naast meer tot de verbeelding sprekende bandnamen als Turf, Jenever en Achterdocht, Scherp Zand, Braak en Noodweer)
De Toekomst Laat Me Koud – De Nieuwe Nederlandse Golf 1980 – 1985 is een rijke verzameling met pareltjes als Ik Ben Klaar Voor de Champagne, van de Utrechtse formatie Braak met Nina Hagenachtige vocalen van Cherry Wijdenbosch, de chronisch kakofonische dansbare jazzfunk van Tarzan van De Koffieband en natuurlijk titelnummer De Toekomst Laat Me Koud van de Rotterdamse band Noodweer, die wellicht een belletje doet rinkelen van het nummer In de Disco, dat in 1983 zijn grootste hit was, maar die om begrijpelijke redenen – niet obscuur genoeg – door Hilkmann is gepasseerd voor deze compilatie.
Wie na beluisteren van De Toekomst Laat Me Koud – De Nieuwe Nederlandse Golf 1980 – 1985 toch nieuwsgierig is geworden hoe dit klinkt in een hedendaagse disco, wordt op zijn wenken bediend want voor de release ervan treedt Niek Hilkmann eenmalig op met een speciale band, De Engelen Van Het Vuur, naar het slotnummer van de dubbelaar, Engel van Vuur van Rob Glotzbach. In die band zitten verder Arie van Vliet (Lewsberg), Dennis Vedder (Kwartet Niek Hilkmann), Lukas Simonis (Trespassers W) en Elizabeth Fadel. Bovendien worden zij bijgestaan door enkele speciale gasten en zijn er als klap op de vuurpijl optredens van Toni Valen en Big Hare.
Voor ticket voor de release party van kun je terecht op de site van WORM Rotterdam